Uncategorized

AP Kereta Elektrik Akan Dimansuhkan Selepas BN Menang PRU15

Adakah BN merancang untuk memansuhkan semua dan juga AP Kereta Elektrik jika mereka memenangi pilihan raya ini?

Presiden Barisan Nasional, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid bin Hamidi malam tadi membuat kenyataan tegas bahawa apabila Barisan Nasional memenangi Pilihan Raya Umum (PRU15) akan datang, beliau akan menghapuskan keperluan permit yang diluluskan / approved permits (AP) untuk kenderaan elektrik di Malaysia, menurut laporan MSN.com.

Langkah ini akan menggembirakan ramai rakyat Malaysia kelas menengah dan bawahan kerana pada masa ini mereka tidak dapat membeli kereta elektrik kerana harga jualan yang tinggi.

Minggu ini Volvo Car Malaysia melancarkan SUV elektrik XC40 yang diperbaharui pada harga RM278,888 iaitu RM16k lebih mahal daripada SUV elektrik XC40 yang diperkenalkan pada Mei 2022 (hanya 6 bulan lalu) kerana pertukaran mata wang yang lebih tinggi.

Sementara itu, AP atau ‘approved permits’ diperlukan apabila mana-mana kenderaan (elektrik atau petrol atau diesel) diimport ke Malaysia.

Menariknya, permit import eksklusif ini hanya diberikan kepada sebilangan individu terpilih (PEKEMA) di Malaysia yang mengimport kenderaan yang dibaik pulih atau terpakai ke negara ini yang kemudiannya dijual oleh mereka atau dalam kes sesetengahnya, mereka dijual melalui rakan kongsi ‘pengedar kereta terpakai.

Ketika ini, AP ini dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Dan Industri (MITI) dan hanya untuk ahli perniagaan Bumiputera mengimport kenderaan TERPAKAI, bukan kenderaan BARU.

Perubahan terbesar dalam sistem AP berlaku tahun lepas apabila MITI membenarkan pemegang AP ini menjual kenderaan elektrik serba baharu seperti Tesla dan untuk mempermanis perjanjian itu, duti import bagi kereta elektrik telah mansuhkan (oleh MITI dan Kementerian Kewangan)) membenarkan pemegang AP ini untuk memperoleh keuntungan yang besar bersama-sama dengan ‘rakan kongsi kereta terpakai’ mereka.

Sementara itu, dengan kenyataan pengerusi BN mengenai pemansuhan AP kereta elektrik untuk membolehkan rakyat Malaysia kelas menengah dan kelas menengah bawah membeli dan mengimport kereta elektrik secara bebas, ia menunjukkan kemungkinan AP kenderaan berkuasa petrol terpakai juga mungkin dimansuhkan di Malaysia.

Ini pastinya amat dialu-alukan oleh semua pengeluar kereta rasmi dan pengedar kereta rasmi di Malaysia yang tidak pernah bersetuju dengan sistem AP kereta terpakai yang ‘memakan’ jualan mereka.

Adakah ini hanya gimik untuk meraih undi atau adakah ini tindakan kerajaan Malaysia untuk menghapuskan ‘AP Kings’ dan membenarkan pembeli kereta Malaysia lebih banyak pilihan dan menurunkan harga kereta, terutamanya kereta elektrik kerana harga jualan mereka tinggi kerana kos tambahan pemegang AP dan banyak lagi?

Dengan kereta elektrik meraih populariti yang semakin meningkat di Malaysia, kami perlu menunggu dan melihat sama ada kenyataan ini akan menarik undi.

Bagi kami, ia tidak akan membawa apa-apa perubahan sama sekali kerana kami akan membeli kereta elektrik daripada pengeluar kereta rasmi seperti KIA Motors atau Mercedes-Benz Malaysia atau Volvo Car Malaysia atau Bermaz atau Porsche atau Great Wall Motor yang menawarkan khidmat selepas jualan kilang dan waranti dimana pemegang AP yang tidak.

Previous post

Volvo Memperkenalkan Versi Baharu XC40 Recharge

Next post

Volvo EX90 Didedahkan Sebagai SUV Perdana 7 Tempat Duduk Semua Elektrik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *