Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Ford Naikkan Harga EV Mereka – Harga EV Lain Macam Mana?

Ford menaikkan harga F-150 Lightning EV mereka, adakah semua EV lain akan turut menaikkan harga mereka?

CNBC News telah melaporkan bahawa Ford Motors menaikkan harga permulaan trak pikap F-150 Lightning semua elektrik mereka dengan alasan “peningkatan kos bahan yang ketara dan faktor lain.” Artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Malah mengikut piawaian Amerika, kenaikan harga kenderaan elektrik (EV) agak besar, harga permulaan kini hampir USD47,000 naik dari hanya di bawah USD40,000, iaitu peningkatan sekitar USD6,000 sehingga USD8,500 untuk model dengan spesifikasi yang lebih tinggi.

Sekarang bayangkan berapa banyak lagi yang perlu dibayar oleh seluruh dunia selepas memfaktorkan kadar penukaran. Ya, EV semakin kurang menarik.

Ford bagaimanapun menyebut bahawa kenaikan harga ini tidak akan menjejaskan pelanggan yang telah memesan EV mereka dan sedang menunggu penghantaran tetapi akan menjejaskan bilangan pemegang tempahan (yang tidak didedahkan) yang masih belum memesan kenderaan mereka.

Inflasi dan peningkatan kos hampir semua barang adalah masalah utama hampir semua mau pun di mana dan ini adalah faktor pendorong di sebalik banyak pembuat kereta menaikkan harga EV mereka. Sebelum Ford, General Motors menaikkan harga Hummer EV mereka antara jenama lain seperti Rivian Automotive, Lucid dan Tesla  semuanya melakukan perkara yang sama.

Laporan terbaru oleh firma perunding dan penyelidikan, AlixPartners menyimpulkan bahawa kos bateri EV meningkat lebih daripada dua kali ganda semasa pandemik Covid-19 dan seseorang pasti tertanya-tanya sama ada ini ada kaitan dengan penutupan tempahan Ford untuk F-150 Lightning tahun lepas selepas menerima lebih 200,000 tempahan dan tempahan dibuka semula baru-baru ini.

Buat masa ini masih tidak jelas berapa lama pelanggan yang telah memesan F-150 Lightning EV perlu menunggu kerana Ford hanya menjual kira-kira 4,400 unit sejak ia mula dihantar pada Mei tetapi jurucakapnya mengesahkan bahawa penghantaran pesanan baharu dijadualkan bermula sekitar akhir September tahun ini.

Ford juga menyatakan bahawa bateri standard dalam F-150 Lightning EV dijangka mempunyai julat yang lebih baik dengan peningkatan 10 batu kepada 240 batu (kira-kira 16km kepada 386km) manakala EV bateri yang lebih besar boleh menjangkakan julat yang meningkat sehingga 320 batu ( 515km).

Namun, walaupun Malaysia lebih perlahan dalam mengguna pakai EV, bagi kebanyakan dunia, EV lebih biasa daripada kereta petrol. Malah di wilayah seperti Eropah, terdapat undang-undang untuk melarang membeli kenderaan petrol dalam masa terdekat dan hanya membenarkan seseorang membeli EV.

Dengan momentum seperti ini ke arah EV, ia hanya menunggu masa sebelum Malaysia perlu mengikutinya tetapi bolehkah kita bersaing dengan kos sara hidup yang sudah meruncing dengan ekonomi kita yang lemah?

Apakah yang akan berlaku jika dan apabila semua pengeluar EV meningkatkan kos pemilikan? Adakah rata-rata rakyat Malaysia mampu bertahan?

Previous post

Porsche Taycan Turbo S Catat Rekod Masa Di Nürburgring

Next post

Mercedes-Benz Dan CATL Membuka Kilang Bateri Hungary

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *