Uncategorized

Hukuman Lebih Berat Kerana Memandu Di Lorong Kecemasan & 4 Kesalahan Lain Raya Ini

Hukuman berat bagi mereka yang melanggar undang-undang di jalan raya Ops Hari Raya tahun 2022 ini.

Setiap tahun semasa Hari Raya, berjuta-juta rakyat Malaysia turun naik mengembara lebuh raya negara dan jalan persekutuan ‘balik kampung’ atau ‘cuti-cuti Malaysia’. Banyak kereta berada di jalan raya dan ramai pemandu akan melanggar undang-undang dan memburukkan atau cuba memintas lalu lintas yang sesak. Tahun ini, Kementerian Pengangkutan dan Polis Diraja Malaysia mempunyai rancangan untuk mencegah tingkah laku yang menyalahi undang-undang di jalan raya atau sekurang-kurangnya mengenakan hukuman lebih berat.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengumumkan awal minggu ini bahawa 5 kesalahan trafik khusus tidak akan dikompaun buat sementara waktu semasa musim Raya untuk 2022. Ini bermakna jika sesiapa yang ditangkap melakukan mana-mana kesalahan ini semasa musim perayaan perlu menyelesaikan saman ini di mahkamah.

Lima kesalahan yang tidak boleh dikompaun ialah:

  • Memandu di lorong kecemasan
  • Menggunakan telefon bimbit semasa memandu
  • Kegagalan mematuhi isyarat lampu merah
  • Potong Queue
  • Memandu laju

Beliau juga berkata bahawa larangan serupa terhadap kenderaan berat di lebuh raya pada masa tertentu yang berkuat kuasa semasa TBC 2022 akan diaktifkan semula pada hari-hari berikutnya:

  • 30 April 2022
  • 1 May 2022
  • 2 May 2022
  • 7 May 2022
  • 8 May 2022

Ini adalah tiga hari sebelum dan dua hari selepas Hari Raya Aidilfitri.

“Larangan itu bertujuan mengurangkan risiko kemalangan jalan raya akibat aliran trafik yang bercampur membabitkan kenderaan berat dan ringan, selain mengelakkan kesesakan lalu lintas,” kata Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Kementerian juga akan mengurangkan had laju di jalan persekutuan dan jalan negeri sebanyak 10km/j. Ini bermakna had laju baharu ialah 80km/j di jalan persekutuan dan 70km/j di jalan negeri. Jabatan Kerja Raya (JKR) akan membuat rondaan di peringkat daerah di peringkat lebih besar bagi memantau kerosakan jalan dan kemalangan pada musim raya.

Kementerian berharap dapat mengurangkan jumlah kecederaan dan kematian akibat kemalangan jalan raya sebanyak 50% menjelang 2030 mengikut Resolusi PBB 74/299.

Previous post

Haima 7X Turbo MPV Dilancarkan Di Filipina Dengan Harga Bawah RM100,000

Next post

BMW 7 Series Menyediakan Kabin Yang Menyaingi Kabin Bentley

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *