Berita Auto

Peugeot 408 Menjadi Kereta Elektrik Di Bawah Dongfeng

Peugeot Di China Menjadi Elektrik Di Bawah Dongfeng.

Baru-baru ini ada berita datang dari China bahawa pengeluar kereta China, Dongfeng telah mengambil sedan lama Peugeot 408 dan mengolahnya semula untuk menjadi kereta elektrik penuh. Dinamakan Fukang ES600, sedan Perancis ini telah kehilangan enjin petrol dan dieselnya untuk menjadi kereta elektrik sepenuhnya untuk pasaran kereta China yang semakin berkembang.

Berita ini dikongsi oleh carnewschina pada 11 Januari tahun ini. Ini bukan kali pertama nama ‘Fukang’ digunakan di China dan ia berasal dari nama dikenali lama di China dari tahun 1990-an dan awal 2000-an.

Fukang ialah nama versi Cina bagi Citroen ZX, salah satu kereta kelas pertengahan pasaran besar mampu milik pertama di pasaran China, yang turut dibuat oleh Dongfeng-PSA.

Walau bagaimanapun, pada pertengahan tahun 2000-an nama Fukang telah digantikan dengan nama yang lebih berbunyi Perancis ‘Elysee’.

Usaha sama Dongfeng-PSA mengendali dua jenama: Dongfeng-Citroen dan Dongfeng-Peugeot. Sememangnya, terdapat banyak pertindihan dan perkongsian antara jenama tersebut tetapi mereka adalah entiti yang berasingan. Pada tahun 2021, Dongfeng-Citroen secara senyap membangkitkan semula nama Fukang untuk sub-jenama elektrik yang dipanggil Dongfeng-Fukang. Sub-jenama itu mempunyai logonya sendiri dan dimiliki sepenuhnya oleh Dongfeng-Citroen.

Pada masa ini, Dongfeng-Fukang mengeluarkan dua buah kereta iaitu Dongfeng-Fukang e Elysee yang berasaskan petrol Dongfeng-Citroen Elysee dan itu sememangnya keturunan Fukang Elysee yang asal. Kereta ini mempunyai output 82hp dengan jarak 300 km NEDC. Harga jualannya bermula pada 129,800 yuan (iaitu kira-kira USD20,000 dan kurang RM90,000).

Dongfeng-Fukang kedua ialah ES500 yang dahulunya dipanggil Dongfeng ES500. Ia terutamanya dijual kepada syarikat teksi dan sekolah memandu. Output lebih mengagumkan pada 150hp. Ia mendakwa jarak pemanduan elektriknya juga jauh lebih baik pada 420km NEDC. Harga jualan adalah lebih sedikit, bermula pada 141,800 yuan (iaitu sekitar USD22,000).

Sementara itu, sedan perdana baharu ini dipanggil Dongfeng-Fukang ES600. Ia berasaskan sedan Dongfeng-PSA Peugeot 408 berkuasa petrol. Perubahan reka bentuk adalah minimum. Perbezaan terbesar boleh dilihat pada gril yang telah disemak semula yang mempunyai titik pengecasan, ditambah dengan bampar baharu dan juga bonet baharu.

Selebihnya kereta kekal sebagai 408 berkuasa petrol dan diesel malah roda aloi masih digunakan. Nampaknya pembeli kereta Cina akan menerima reka bentuk yang sudah lama dengan rangkaian kuasa elektrik, atau tidak?

Kita perlu tunggu dan lihat sama ada Fukang-408 EV ini akan laku atau tidak di China.

Previous post

Lotus Pertama Kali Capai Tahun Jualan Terbaik Sejak 2011

Next post

Lexus LX "OFFROAD" Tersuai JAOS Adalah Tongkang Mewah Off-Road Yang Dunia Ketinggalan?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *