Bisnes

Lotus Pertama Kali Capai Tahun Jualan Terbaik Sejak 2011

Lotus Cars menjual lebih banyak kereta pada tahun 2021 berbanding dekad yang lalu dengan produk lama yang mereka sudah hentikan buat selama-lamanya.

2021 merupakan tahun jualan yang hebat untuk Lotus Cars. Jenama itu telah bergelut semasa dimiliki Proton, tetapi dengan Geely menerajui, masa depan mereka adalah cerah. Tahun lepas, mereka mengucapkan selamat tinggal kepada model legasi terakhir mereka, Elise, Exige dan Exora. Walaupun ini semua adalah produk yang sudah tua, semuanya adalah produk ‘Edisi Akhir’, dan begitu ramai yang mendapat insentif untuk membelinya. Lotus telah menunjukkan bahawa mereka tidak akan membuat kereta mentah ringan berprestasi yang sama seperti sebelum ini, sebaliknya, berputar ke arah kenderaan yang lebih berat dan kompleks seperti Evija dan Emira serta SUV yang akan datang.

Untuk 2021, Lotus Cars menjual 1,710 kereta baharu, 24% lebih daripada yang mereka lakukan pada 2020 dan angka tertinggi untuk syarikat itu sejak 2011. Pasaran berprestasi terbaik mereka ialah Amerika Syarikat, Jepun dan UK di tempat pertama, kedua dan ketiga. Jerman, Perancis, Itali, Australia, Belgium, Switzerland dan China membentuk senarai sepuluh teratas mereka yang lain.

Berikut ialah siaran media Lotus dengan lebih maklumat.

MEDIA RELEASE

Lotus has revealed its best annual global retail sales performance since 2011. The outstanding figures prove worldwide excitement about the brand’s transformation is translating into customers buying cars.

Retailers sold 1,710 new cars in 2021, the year the iconic Elise, Exige and Evora ended production. That compares with 1,378 sales in 2020, an increase of 24%. The Elise was the global top-seller as fans sought to secure a piece of automotive history via the highly specced Sport 240 Final Edition and the Cup 250 Final Edition models.

Sales performance was impressive across the globe. In Europe, the UK was up 29%, with Belgium the star performer up 37%. North American retailers covering USA and Canada were up 111% year-on-year, which was also their best performance in 10 years.

Records were broken in the Asia-Pacific region, where Japan had its best year since 2015, Australia since 2018 and Hong Kong since 2014. Qatar, which has been selling Lotus since 2016, had its best year ever. Further evidence of the ongoing transformation of the business came in Bahrain, Thailand and New Zealand, where Lotus sold its first new cars for at least seven years.

Previous post

Honda Civic FE Dilancarkan Di Malaysia - Harga Dari RM125k

Next post

Peugeot 408 Menjadi Kereta Elektrik Di Bawah Dongfeng

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *