Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Toyota Prius C Baharu Dilancarkan Dalam Talian

Toyota Prius C mendapat pengganti, yang dikenali sebagai Aqua di Jepun.

Toyota Prius C dulunya merupakan cara yang murah bagi banyak rakyat Malaysia untuk milik dan pakai hibrid. Namun, ia dihentikan di banyak pasaran beberapa tahun yang lalu tanpa pengganti. Kemas kini utama terakhir adalah pada tahun 2017 untuk pasaran AS dan kemudian hilang dari muka bumi pada tahun 2019. Semalam, keadaan telah berubah.

Toyota mengumumkan Aqua serba baru, nama yang diberi Prius C di Jepun. Walaupun belum mengesahkan kepulangan Prius C di pasaran global, kemungkinan ini akan datang tidak lama lagi.

Aqua baharu menggunakan teknologi bateri nikel-hidrogen bipolar canggih. Berbanding dengan bateri nikel-hidrogen sebelumnya di Prius C lama, bateri ini mempunyai output kuasa sekitar 2 kali ganda. Ini membolehkan pecutan linier yang lancar dari keadaan berhenti atau berkelajuan rendah.

Ia juga membolehkan kelajuan EV yang lebih tinggi berbanding yang dahulunya. Motor elektrik dipasangkan dengan Enjin Kekuatan Dinamik 1.5 liter yang boleh masuk untuk menggerakkan roda ketika bateri kekurangan jus atau ketika kereta bergerak di atas kelajuan tertentu. Kombinasi motor petrol 1.5 liter kecil dan efisien ini dengan motor elektrik dengan bateri nikel-hidrogen membolehkan Toyota Aqua baharu, atau Prius C, ekonomi bahan bakar 35.8km / L.

Toyota juga memasang Aqua baharu dengan‘Comfort Pedal’, yang memungkinkan pedal tunggal mengemudi dalam mod tertentu. Menurunkan tekanan pada accelerator akan meningkatkan daya ‘brek’.

Untuk pertama kalinya, Toyota Aqua akan ditawarkan dengan E-Four, yang merupakan sistem pacuan semua roda Toyota dengan kuasa elektrik yang menggerakkan salah satu gandar dan kuasa petrol.

Aqua atau Prius C yang baharu juga akan hadir dengan sistem Toyota Safety Sense terbaharu, termasuk ciri-ciri seperti brek pra-perlanggaran dengan pengesanan kenderaan walaupun ketika mengambil selekoh di persimpangan. Sistem ini juga akan mempunyai Full Speed Range Radar Cruise Control, Lane Tracing Assist (LTA) dan banyak lagi. Aqua yang baharu juga membuat debut Teammate Advanced Park Toyota untuk pertama kalinya dengan kenderaan kompak. Ia juga mendapat Parking Support Brake, yang mengesan objek pegun di sisi kenderaan dan mencegah perlanggaran ketika memandu atau meletak kenderaan ketika kelajuan rendah.

Paling tidak di Jepun, Toyota Aqua akan dapat menghasilkan tenaga 100V / 1,500 watt untuk aksesori dan kecemasan. Kami tidak pasti sama ada ciri ini akan termasuk ke dalam Prius C, kerana nampaknya sudah menjadi kebiasaan di Jepun untuk mempunyai EV dengan pengecasan 2 hala pada ketika ini.

Previous post

Kereta Hancur Dihanyut Banjir Kilat Di Jerman dan Belgium

Next post

Kemaskini Terakhir Porsche Macan Sebelum Perubahan Model Penuh

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *