Berita AutoKemalangan / Rosak / Recall

Kereta Hancur Dihanyut Banjir Kilat Di Jerman dan Belgium

Banjir terburuk yang pernah berlaku di rantau ini menyaksikan beratus-ratus kereta di hanyut, tenggelam dan musnah.

Sekurang-kurangnya 158 orang atau lebih kini disahkan maut dalam banjir di Jerman ini, termasuk empat anggota bomba. Kereta yang tenggelam sedang dicari untuk mayat apabila air banjir mulai surut.

Pakar cuaca Eropah mengatakan hujan dan banjir jarang berlaku dan kehancuran minggu ini adalah bencana alam terburuk di rantau ini dalam lebih dari 50 tahun.

APNEWS picture

World Meteorological Organization mengatakan kawasan yang teruk menerima hujan dua bulan hanya dalam dua hari. Jerman Barat telah mengalami kesan paling kejam dari perairan yang marak yang turut melanda negara jirannya, Belgium, Luxembourg dan Belanda.

Negeri-negeri yang paling teruk di Jerman adalah North Rhine-Westphalia (NRW) dan Rhineland-Palatinate dan kebanyakan jalan di Lembah Ahr yang tenggelam tidak berfungsi.

Reuters picture

Air banjir juga dilaporkan di wilayah sekitar Berchtesgaden dan Salzburg, dengan banjir kilat di kota Hallein di Austria. Datuk Bandar Alexander Stangassinger mengatakan sungai lokal itu membengkak tanpa amaran, menghantar air banjir yang deras melanda bandar, mengisi cellar (ruang bawah tanah) dan membalik dan menghanyutkan kereta.

Bloomberg picture

Tentera Jerman menggunakan kenderaan berperisai untuk membersihkan kereta dan trak yang ditenggelami oleh banjir di jalan sekitar, beberapa di antaranya sebahagiannya masih tenggelam. Pihak berkuasa bimbang ada orang tidak berjaya melarikan diri di Erftstadt.

Reuters baru saja melaporkan berita mengenai banjir besar yang melanda bahagian panas Jerman dan juga Belgium.

DW.com picture

German Chancellor Angela Merkel menyifatkan banjir yang telah menghancurkan sebahagian Eropah sebagai “mengerikan” pada hari Ahad setelah jumlah kematian di seluruh wilayah meningkat menjadi 188 dan sebuah daerah di Bavaria dilanda cuaca yang melampau.

Merkel menjanjikan bantuan kewangan segera setelah mengunjungi salah satu kawasan yang paling teruk terjejas oleh hujan dan banjir yang telah mengorbankan sekurang-kurangnya 157 di Jerman sahaja dalam beberapa hari terakhir, dalam bencana alam terburuk di negara ini dalam hampir enam dekad.

APNEWS picture

Dia juga mengatakan kerajaan-kerajaan harus menjadi lebih peka dan lebih cepat dalam usaha mereka untuk menangani dampak perubahan iklim hanya beberapa hari setelah Eropah menggariskan satu paket langkah menuju pelepasan “sifar bersih” pada pertengahan abad ini.

“Itu menakutkan,” katanya kepada penduduk bandar kecil Adenau di negeri Rhineland-Palatinate. “Bahasa Jerman hampir tidak dapat mempertuturkan kehancuran yang berlaku.”

APNEWS picture

Ketika usaha mencari orang yang hilang diteruskan, kehancuran berterusan hingga ke hari Ahad di sebuah daerah di Bavaria, Jerman selatan, yang dilanda banjir kilat yang mengorbankan sekurang-kurangnya satu orang.

Jalan raya menjadi sungai, beberapa kenderaan dihanyutkan dan beberapa kawasan terkubur di bawah lumpur tebal di Berchtesgadener Land. Ratusan pekerja penyelamat sedang mencari mangsa yang masih hidup di daerah itu, yang bersempadan dengan Austria.

“Kami tidak bersedia untuk ini,” kata pentadbir daerah Berchtesgadener Land Bernhard Kern, sambil menambah bahawa keadaan telah bertambah buruk “secara drastik” pada hari Sabtu, meninggalkan sedikit masa untuk perkhidmatan kecemasan bertindak.

Previous post

Janji Polo Baharu Tak Menjadi Tapi Mungkin Crossover Taigun Buatan India Sebaliknya Dari Volkswagen Passenger Cars Malaysia

Next post

Toyota Prius C Baharu Dilancarkan Dalam Talian

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *