Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Ya. Harga RON95 Disahkan Naik Bulan Satu 2020

Berita diterima bahawa harga petrol akhirnya akan terapung. Ini bermaksud ia akan NAIK. Petrol RON95 adalah jenis bahan api yang paling banyak digunakan di kalangan pemilik kereta Malaysia (kira-kira 90 peratus) kerana harga bersubsidi menjadikannya salah satu yang termurah di rantau ini.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Berita kini diterima bahawa Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP)  Datuk Seri Saifuddin Nasution mengumumkan bahawa HANYA penerima ‘Bantu Sara Hidup’ (BSH) yang memenuhi syarat akan menerima subsidi minyak dan memberi jaminan bahawa langkah beransur-ansur untuk memberhentikan subsidi petrol RON95 akan dilakukan dengan cara yang tidak akan membebankan rakyat.

BHPetrolIndex4

“Mekanisme yang akan digunakan untuk mengapungkan harga RON95 secara beransur-ansur adalah di bawah Kementerian Kewangan”.

“Buat masa ini, status quo kekal di mana harga minyak akan diumumkan setiap minggu,” kata Saifuddin pada pengumuman Program Subsidi Petrol tadi.

Setakat ini, beliau berkata kira-kira 2.9 juta penerima BSH yang memiliki kenderaan dengan cukai jalan yang sah akan mendapatkan subsidi petrol dari 1 Jan.

BHPetrolIndex5

“Para penerima BSH yang berkelayakan adalah mereka yang memiliki kereta 1,600cc dan ke bawah; kereta sendiri 1,600 cc ke atas yang melebihi 10 tahun; motosikal sendiri 150cc dan ke bawah, serta motosikal melebihi 150cc, tujuh tahun ke atas”.

“Subsidi akan dibayar sekali setiap empat bulan dan akan dimasukkan ke dalam akaun penerima,” kata Saifuddin.

Pemilik kereta BSH yang berkelayakan, menteri menjelaskan akan mendapat RM30 sebulan dan pemilik motosikal, RM12 sebulan.

“Bagi mereka yang mempunyai kereta dan motosikal, mereka akan mendapatkan subsidi petrol untuk yang lebih tinggi.”

Saifuddin juga berkata orang kurang upaya akan mendapatkan subsidi petrol, tetapi ia hanya untuk orang kurang bernasib baik.

Langkah ini akan menjejaskan banyak pemilik kereta Malaysia yang telah menikmati bahan api murah selama bertahun-tahun.

Ini juga akan mengalihkan jualan RON97 di mana pemandu mewah kereta moden yang telah menggunakan RON95 dan menjimatkan wang, kini akan beralih kepada RON97 yang lebih mahal atau bahkan RON 100 jika berkenaan.

Saifuddin juga menambah bahawa penggunaan bahan api di Malaysia adalah kira-kira 1.2 bilion liter sebulan dan hanya 10 peratus pengguna kenderaan yang menggunakan RON97, manakala yang lain menggunakan RON95.

BHPetrolIndex6

Harga minyak semasa (5 Oktober hingga 11 Oktober 2019) adalah seperti berikut:

1. RON 95 – RM2.08

2. RON 97 – RM2.60

3. Diesel    – RM2.18

BHPetrolIndex1

Kami tunggu dan lihat jikaada perubahan dalam penggunaan kenderaan kepada pengangkutan awam pada tahun 2020 nanti.

Terdapat juga berita gembira dengan langkah ini kerana kini ada lebih alasan bagi rakyat Malaysia untuk melihat kepada pemilikan kereta hibrid dan yang lebih baik lagi, pemilikan kereta elektrik. Penjimatan akan berganda lagi bermula 2020.

BHPetrolIndex3

 

Previous post

Program Subsidi Petrol Akhirnya Dilancarkan

Next post

Triumph Street Triple RS 2020 Lebih Ganas

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *