Berita Auto

Mitsubishi Lancer EX Turbo Masih Legend

Bolehkah Anda Jumpa Sebuah EX Turbo 80an?

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Lancer EX 2000 Turbo adalah salah satu sedan sukan terbaik pada tahun-tahun 80an. Dengan enjin turbocharger hyperaktifnya dengan 160PS dan ruang yanmg mencukupi untuk 5 orang dewasa di dalamnya dan boot ruang bagasi, Mitsubishi Lancer 2000 EX Turbo ini merupakan satu lagi pilihan yang baik untuk kedua-dua perlumbaan hujung minggu, pemanduan rally keras dan pengembaraan keluarga asas.

Lancer-1980-EX-Turbo-2

Lancer generasi kedua ini mendakwa ianya sedan 2 liter terpantas di dunia pada tahun 1981 dengan varian Lancer 2000 Turbo ini. Model ini menjadi asas kepada Mitsubishi Motors ‘kembali ke tempat rali antarabangsa selepas bercuti 3 tahun.

Lagi pun, sedan serba guna ini turut berpanduan semua roda dan enjin 8 injapnya yang kuat boleh menangani hampir apa sahaja yang anda baling kepadanya. Tidak lagi dalam pengeluaran selepas hanya 3 tahun, Mitsubishi Lancer ini hanya mempunyai pesaing yang datang dari Eropah dan kekal sebagai pemimpin dalam segmennya selama bertahun-tahun.

Lancer-1980-EX-Turbo-3

Dalam bentuk pelumba, enjin turbocharged 4-silinder 8-injap dengan EFI menyampaikan 280ps, 110ps lebih daripada versi pengeluaran yang boleh dibeli oleh orang ramai.

Sesetengah daripada anda mungkin mengingati sedan Mitsubishi yang agak berkotak ini dari tahun tujuh puluhan (gambar di bawah) hingga awal tahun lapan puluhan yang merupakan sedan kegemaran keluarga dan eksekutif. Banyak ruang dan enjin bulletproof yang boleh dibaiki oleh kebanyakan mekanik bawah pokok.

Lancer-1980-EX-Turbo-4

Walau bagaimanapun, sejak kemunculan Proton, Mitsubishi Cars memperlahankan operasi mereka di sini dan tinggal hanya sedan Mitsubishi yang diimport.

NOTA: Pada tahun 1979, EX Lancer semua-baru diumumkan di Jepun. Gaya baru, bersih dan aerodinamik dengan bumper plastik bersepadu mencerminkan Galant dan Sapporo yang baharu diperkenalkan. Ianya adalah penampilan yang lebih Eropah berbanding kenderaan Mitsubishi yang terdahulu.

Lebih luas. Hanya dua enjin yang ditawarkan pada mulanya, enjin 1.4 liter MCA-JET yang dipasangkan dengan Teknologi Silent Shaft Mitsubishi, yang menghasilkan 80 PS (59 kW) dan enjin 1.6 liter yang menghasilkan 85 PS (63 kW). Sistem MCA-JET adalah konsep yang sama sekali baru berbanding sistem carburettor yang digunakan sebelum ini. MCA bermaksud Mitsubishi Clean Air yang bermaksud EX lulus kedua-dua piawaian pelepasan Jepun dan Amerika Syarikat, manakala reka bentuk kepala silinder baharu enjin memberikan laluan untuk injap Jet yang memperkenalkan peredaran udara tambahan ke ruang pembakaran, memangkas campuran bahan-api udara, untuk pembakaran yang lebih bersih, cekap dan lebih teliti.

Mitsubishi Lancer EX 2000 Turbo

Di samping penambahbaikan ini, satu lagi kejayaan dalam barisan Lancer ialah Silent Shaft Technology – dua batang pengimbang yang diputar dalam arah bertentangan – membatalkan daya denyut yang wujud dalam enjin empat silinder sebaris. Ini mengurangkan kedua-dua bunyi dan getaran enjin dan memberikan pengalaman pemanduan yang lebih lancar. Enjin 1.8 liter Sirius 80 kemudiannya diperkenalkan dalam Lancer pada tahun 1980, memperluaskan barisan enjin Lancer. Turbocharged, 135 PS (99 kW) ditambah pada tahun 1980 untuk prestasi yang lebih sportier, dan sistem intercooler juga disatukan dengan enjin turbocharged sedia ada untuk menghasilkan 160 PS (118 kW) pada tahun 1983.

Pada tahun 1980, Lancer EX diperkenalkan dengan pilihan ninline-four turbocharged 1.8 liter yang dikenali sebagai 1800GSR dan GT Turbo. Generasi pertama 1800GSR dan GT hanya boleh didapati dengan turbocharged, tanpa di intercool 135 PS (99 kW).

Lancer-1980-EX-Turbo-5

Previous post

7 Ciri-Ciri Baharu Dalam Mazda CX-5 Turbo

Next post

The Last Overland Tiba di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *