Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Chery Melancarkan Model RHD Tiggo 7 Pro dan Tiggo 8 Pro Pertama Di Indonesia

Pengeluar kereta China Chery telah memutuskan Indonesia untuk pelancaran Tiggo Pro pemanduan kanan pertama mereka.

Terdapat banyak perbualan mengenai jenama Cina yang membuka kedai di Malaysia dan semakin rancak. Chery adalah contoh utama dalam hal ini, menjadi salah satu daripada segelintir ‘wajah yang dikenali’ kepada rakyat Malaysia. Syarikat itu telah menjual kenderaan di negara ini sebelum ini. Walau bagaimanapun, nampaknya syarikat itu telah memutuskan untuk mengutamakan Indonesia untuk melancarkan gelombang SUV seterusnya.

Chery-Tiggo-7-Pro-6.0

Tiggo 7 Pro dan Tiggo 8 Pro, yang telah lama digoda untuk pasaran Malaysia, akhirnya dilancarkan di Indonesia terlebih dahulu. Ini adalah versi pemanduan kanan pertama kenderaan tersebut yang akan diperkenalkan di negara ASEAN. Mengapa Malaysia tidak diutamakan? Anda mungkin berfikir bahawa ketidakstabilan kerajaan yang dilihat sekitar PRU15 menyebabkan perancang Chery Malaysia menangguhkan pelancaran produk mereka di sini terlebih dahulu. Bagaimanapun, kemungkinan besar pasaran Indonesia sentiasa menjadi keutamaan antarabangsa Chery. Malah, syarikat itu telah pun membuka buku pesanan untuk Tiggo 7 Pro dan Tiggo 8 Pro pada Ogos 2022.

Pada bulan April, Chery mengisytiharkan bahawa Indonesia akan berfungsi sebagai hab eksport ASEAN syarikat itu. Perbincangan dengan Indonesia diteruskan pada bulan Ogos. Hari ini, Chery mempunyai 22 cawangan 2S dalam pembinaan di Jakarta, Jawa, Sumatera, Kalimantan dan Sulawesi. Pada 2023, mereka akan membina 70 lagi untuk memberi perkhidmatan sepenuhnya kepada pasaran Indonesia. Syarikat itu telah pun membina gudang alat ganti seluas 4,000 meter persegi di kilang Cikarang mereka. Gudang alat ganti tambahan di Sumatera, Kalimantan dan Sulawesi sedang disusun sesaat ini.

Berikut ialah siaran media Chery dengan maklumat lanjut tentang Tiggo 8 Pro dan adiknya, Tiggo 7 Pro.

MEDIA RELEASE

The Tiggo 8 Pro is a large SUV targeted at upwardly-mobile entrepreneurs and professionals through its combination of intelligent technology, premium features and seven-seat versatility. Headlining features include a 12.3-inch LCD instrument panel, 12.5-inch central control screen, eight-inch climate control touch-screen, 360-degree Around View Monitor, voice command and over 10 Advanced Driver Assistance System (ADAS) functions to improve travel safety.

Chery-Tiggo-7-Pro-and-Tiggo-8-Pro-Indonesia-Launch-1.0

The Tiggo 8 Pro’s 2.0 TGDI engine, holder of an award for China’s 10 best engines, produces 254 PS and 390 Nm of torque, allowing the vehicle to sprint to 100 km/h from rest in only 7.3 seconds. Inside, one would find leather seats with memory function, eight Sony surround sound speakers, multi-colour ambient lighting and a large panoramic skylight.

Targeted at the urban elite, the more compact Tiggo 7 Pro cuts a stylish and dynamic figure through its intelligent matrix-LED headlamps and ‘floating roof’ design. Its technology-laden interior boasts a seven-inch LCD instrument panel, 10.25-inch central control screen, eight-inch climate control touch-screen, 360-degree camera, electric tailgate, wireless charging for mobile devices and much more. ADAS is also featured, including adaptive cruise control and emergency braking functions.

Previous post

Xiaomi Menjangka Menjual 10 Juta EV Setiap Tahun

Next post

Konsep Body Kit Mitsubishi Xpander Mendapat Perhatian Ramai

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *