Kemalangan / Rosak / Recall

Toyota Vios Selamat & Patuh Piawaian Kata Presiden UMW Toyota Motor

Kejutan di pasaran, Toyota Vios terus dijual di Malaysia tanpa gangguan.

Sepanjang hujung minggu yang lalu, Toyota dan Daihatsu mengakui kesalahan dalam mendapatkan kelulusan regulasi untuk dua model kenderaan yang sangat relevan dengan pasaran Malaysia. Di Jepun, mereka mengambil langkah mendahului situasi, menghentikan penghantaran kedua-dua model yang terjejas dan menguji semula. Di Malaysia, tindak balasnya agak berbeza.

UMW Toyota Motor mengesahkan bahawa jualan Toyota Vios baharu akan diteruskan kerana mereka yakin tiada masalah berkaitan dengan piawaian keselamatan dan kualiti kenderaan tersebut. Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ravindran K. berkata, “Bagi pelanggan yang telah menempah Toyota Vios baharu mereka atau yang berminat untuk membelinya, kami ingin menjamin bahawa model Toyota Vios baharu ini mematuhi semua peraturan keselamatan dan tiada kompromi terhadap kualiti kenderaan.”

UMW Toyota Motor mendakwa bahawa ujian susulan telah mengesahkan bahawa kenderaan memenuhi pensijilan UN-R95 dan oleh itu tidak perlu untuk Toyota Vios ditarik balik dan jualan kenderaan itu berterusan tanpa gangguan.

UMW-Toyota-Motor-Sdn-Bhd-President_Mr-Ravindran-Kurusamy 2.0

Presiden UMW TOYOTA MOTOR Ravindran Kurusamy berkata, “Kami memohon maaf dengan ikhlas atas sebarang kebimbangan yang ditimbulkan kepada pelanggan kami dan kami ingin menjamin keselamatan dan kualiti kenderaan kami. Komitmen kami terhadap keselamatan pelanggan sentiasa menjadi keutamaan tertinggi kami.”

Titik utama yang perlu diambil perhatian:

  1. Jika anda membeli Vios baharu, anda tidak perlu membawanya ke pusat servis kerana tiada notis penarikan balik dikeluarkan.
  2. Kedua-dua Perodua dan UMW Toyota Motors menganggap apa yang berlaku sebagai ‘ketidaktelitian prosedur’ sementara rakan sejawat Jepun mereka menganggapnya sebagai ‘kesalahan’. Kami tertanya-tanya apakah ini dilakukan untuk melindungi mereka secara undang-undang.
  3. Perlu dicatat bahawa UMW Toyota Motor menyebut bahawa ‘ujian susulan’ telah dilakukan, sementara Perodua tidak menyebut mengenai ujian susulan. Tidak jelas sama ada ‘ujian susulan’ pada Vios dilakukan dalam 4 hari sejak skandal itu terjadi atau ada ujian yang dijalankan selepas ‘ketidaktelitian prosedur’ dan sebelum skandal itu terjadi. Bukti ujian susulan tidak dikongsi.
  4. Dalam kes Toyota Vios, pensijilan UN-R95 kekal utuh kerana UMW Toyota mendakwa ia telah diuji semula, tetapi dalam kes Perodua Axia, pensijilan UN-R95 kekal utuh kerana ia tidak dicabut sejak ‘pendedahan’ Daihatsu.

Pendapat kami, tindak balas ini sebahagian besarnya agak defensif daripada kedua-dua syarikat dan tidak selaras dengan arah organisasi induk mereka. Kami masih percaya bahawa penjualan Axia dan Vios akan pulih dalam jangka masa sederhana hingga panjang. Walau bagaimanapun, kedua-dua syarikat perlu mendapatkan semula kepercayaan pelanggan dan ini akan memerlukan lebih banyak tindakan dan masa.

Previous post

Kenderaan Menarik Di Cars And Coffee Kuala Lumpur Hari Buruh

Next post

BYD Destroyer 05 Dilancarkan di China - Harga Dari RM61,000!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *