Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Berhenti Produksi Model S dan Model X Versi Kanan!

Impian Peminat Tesla di Malaysia Terganggu, Produksi Model S dan Model X Untuk Pasaran ‘Right-Hand Drive’ Dihentikan!

Adoi, wahai peminat Tesla Malaysia! Ada berita tak best. Macam kena tarik balik hadiah pulak? Tesla baru sahaja mengesahkan bahawa mereka akan menghentikan pengeluaran varian ‘right-hand drive’ (pacuan kanan) untuk Model S dan Model X mereka. Memang tak best bila kita dah beria-ria menanti, last-last tak dapat juga kereta idaman.

Tesla menghantar email kepada mereka yang telah membuat tempahan untuk kedua-dua model ini di UK, Ireland, Australia, New Zealand, dan Jepun. Mesejnya? Maaf, kami takkan buat kereta ni untuk masa yang tak dapat ditentukan.

Nasib baik, bukan semua harapan hilang. Pelanggan yang terjejas boleh pilih antara mendapat kredit untuk Model 3 atau Model Y, terima model ‘left-hand drive’ atau batal tempahan dan dapat balik duit tempahan dengan sepenuhnya. Bagi mereka yang dah menunggu Model S atau Model X selama dua tahun, mesti rasa kecewa yang amat sangat. Tapi, kredit yang ditawarkan Tesla untuk Model 3 atau Y cukup lumayan, bernilai kira-kira US$2,000 bergantung kepada model dan pasaran.

Awal tahun ini, kami kongsi berita bahawa Tesla Sdn Bhd telah didaftarkan di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Maka, berita gembira untuk kita, kereta elektrik Tesla bakal ada di sini secara rasmi! Sebelum ini, pelanggan Tesla di Malaysia membeli kereta mereka melalui pasaran kelabu, dari pasaran seperti Hong Kong dan UK. Jadi, mereka ambil risiko besar bila bawa kereta tanpa sokongan rasmi untuk bahagian, kemas kini perisian, panggilan balik produk dan banyak lagi.

Apa maksud semua ni untuk pasaran kita? Jelas, jangan harap untuk nampak Model S atau Model X di negara kita bila Tesla rasmi beroperasi di sini. Kurang jelas pula apa yang akan terjadi kepada nilai kereta terpakai untuk kedua-dua model ini. Model-model ini menghadapi masalah di pasaran recond sejak kerajaan menghapuskan cukai eksais untuk semua model elektrik. Berita kedatangan rasmi Tesla juga menyebabkan banyak pelanggan menunggu sebelum membeli dari pasaran kelabu. Sekarang, keadaan berubah. Mana-mana peniaga pasaran kelabu yang ada stok Model S dan Model X mungkin menemui harta karun, tapi hanya jika Tesla memutuskan untuk menyokong tuntutan selepas jualan dan kemas kini perisian untuk model-model ini bila mereka sampai di sini.

Kenapa mereka berhenti pengeluaran Model S dan Model X versi kanan? Tesla tidak menerangkan selain dari mengatakan bahawa “perubahan terkini kepada program kenderaan” telah menyebabkan pesanan ini “tidak dapat ditunaikan dan akan dibatalkan.” Kita hanya boleh membuat tekaan. Dari apa yang kita dapat tahu, revisi terkini (2021) Model S dan Model X belum langsung dibuat dalam bentuk ‘right-hand drive’. Pasaran terbesar Tesla – Amerika Syarikat, EU dan tentunya China, semua adalah pasaran ‘left-hand drive’.

Dari segi perniagaan, Tesla sudah agak terbeban. Mungkin tak berbaloi untuk mengejar jualan di pasaran yang kurang menguntungkan dan volum rendah. Mereka juga perlu gunakan sumber untuk memastikan Cybertruck dan Roadster yang tertunda kembali ke landasan, sambil berdepan dengan hampir 3 lusin jenama EV baru di China.

Jadi, walaupun kita sedikit kecewa, kita faham situasi Tesla. Dan hey, siapa tahu, mungkin berita baik akan datang pada masa akan datang? Jadi, terus hidupkan impian kenderaan elektrik anda, Malaysia!

Previous post

Perodua Axia GR: Visualisasi yang Terror Dan Memikat Hati Pemilik Axia

Next post

Cukai Jalan EV Sedang Dalam Proses Penyempurnaan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *