Kemalangan / Rosak / Recall

Siapa Yang Salah? Mak, Bapak Atau Anak?

Keterlibatan Perodua Axia dalam isu ujian keselamatan Daihatsu

Daihatsu Co. Ltd mengeluarkan kenyataan media pada 28 April 2023 yang menyoroti “ketidakaturan prosedur” pada pengujian empat model mereka, termasuk Perodua Axia yang baru.

Kami ingin memberikan latar belakang, pandangan, dan perspektif mengenai pengumuman ini, terutama berkaitan dengan Perodua Axia yang baharu.

Perodua melantik Daihatsu Co Ltd untuk menjalankan ujian keselamatan bagi Perodua Axia baharu di Jepun, yang disaksikan oleh pihak berkuasa dan agensi yang relevan untuk penilaian mereka.

Setelah menerima berita mengenai “ketidakaturan prosedur” oleh Daihatsu, kami segera menghubungi pihak-pihak ini untuk menentukan sama ada standard keselamatan Perodua Axia terjejas.

Kami diberitahu bahawa meskipun penemuan oleh Daihatsu, sijil UN-R95 yang diberikan kepada Perodua Axia tetap sah.

Perodua-2.0

Ini bermakna Perodua Axia selamat untuk dipandu dan tiada panggilan balik akan dikeluarkan dan Perodua tidak akan menghentikan penghantaran model baharu ini kepada pelanggan kami yang dihargai.

Kami memohon maaf atas sebarang kegelisahan yang dialami oleh pelanggan kami dalam perkara ini, dan kami ingin menegaskan bahawa maklumat keselamatan dan spesifikasi semua model kami disahkan oleh badan profesional.

Kami akan terus memantau situasi ini dan akan mengemaskini masyarakat mengenai perkara ini seiring perkembangannya. Kami meletakkan keselamatan dan keselesaan pelanggan kami di atas segala-galanya dan akan terus melakukannya sebagai sebahagian daripada amalan kami dalam Going Beyond dari apa yang dijangka.

Kenyataan di atas datang selepas Reuters melaporkan pada 28 April 2023 bahawa affiliate Toyota Motor Corp, Daihatsu (yang merupakan rakan teknikal kepada Perodua) memalsukan sebahagian pintu dalam ujian keselamatan tumbukan sisi yang dijalankan untuk beberapa 88,000 kereta kompak (termasuk Axia), kebanyakan dijual di bawah jenama Toyota, syarikat tersebut mengumumkan pada hari Jumaat.

Mereka mengatakan bahawa trim pintu pada kenderaan yang terjejas telah diubahsuai dengan “takik” untuk mengurangkan risiko dalam ujian bahawa interior pintu boleh patah dengan tepi yang tajam dan menyebabkan kecederaan kepada penumpang apabila beg udara sisi terpasang dalam kemalangan.

Daihatsu mengatakan bahawa ia telah menemui ujian keselamatan yang dipalsukan selepas laporan pemberi maklumat. Syarikat itu mengatakan bahawa ia telah melaporkan isu tersebut kepada agensi pengawal selia dan menghentikan penghantaran model yang terjejas.

Model-model yang terjejas termasuk Toyota Yaris Ativ yang dibuat di Thailand sejak bulan Ogos yang lalu, dan Perodua Axia yang dikeluarkan di Malaysia bermula dari bulan Februari.

Daripada 88,000 kenderaan lebih, kira-kira 76,000 adalah model Yaris yang kebanyakannya diperuntukkan untuk Thailand, Mexico, dan negara-negara anggota Dewan Kerjasama Teluk, menurut Daihatsu.

Kesimpulannya, walaupun Perodua Axia terlibat dalam isu ujian keselamatan yang dipalsukan oleh Daihatsu, pihak berkuasa telah menegaskan bahawa sijil UN-R95 yang diberikan kepada Axia masih sah. Oleh itu, Perodua Axia masih selamat untuk dipandu, dan tiada sebarang tindakan untuk menghentikan penghantaran atau melakukan panggilan balik diperlukan.

Kami di gohedgostan.com akan terus memantau perkembangan situasi ini dan memberikan maklumat terkini kepada pembaca setia kami. Jadi, pastikan anda terus mengikuti kami untuk mendapatkan berita terkini mengenai isu ini dan banyak lagi berita automotif menarik.

Previous post

Adakah McLaren Bakal Lancar SUV 4-Pintu Pada 2028?

Next post

Kenderaan Menarik Di Cars And Coffee Kuala Lumpur Hari Buruh

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *