Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Peugeot e-2008 EV SUV Dipamerkan Di Malaysia Autoshow 2023

Peugeot e-2008 mungkin menjadi game changer untuk jenama itu di Malaysia.

Malaysia Autoshow 2023 telah memperkenalkan kepada kita pelbagai kenderaan baharu yang menarik dan akan dijual di Malaysia tidak lama lagi. Salah satu kenderaan elektrik (EV) yang paling menarik adalah Peugeot e-2008 EV SUV kecil. Jom kita lihat dengan lebih dekat lagi.

Video sudah di bawah.

Peugeot e-2008, SUV EV kecil yang bergaya dilengkapi dengan bateri 50kW dan konfigurasi tren kuasa 100kW yang dipadankan dengan motor berkuasa 136 kuda yang menyediakan julat anggaran sehingga 320km daripada satu cas penuh. Jika harga diletakkan dengan betul, SUV kecil ini mungkin menjadi game changer untuk jenama di sini.

Selain itu, Peugeot e-2008 yang baharu ini mempunyai reka bentuk gaya yang menonjol, termasuk gril depan berpetak berwarna badan dan monogram ‘e’ eksklusif di bahagian depan panel dan pintu belakang. Manakala bahagian dalam menampilkan Peugeot 3D i-Cockpit yang ikonik dengan teknologi hologram dan paparan heads-up canggih.

Pengecasan Peugeot e-2008 dibuat sangat mudah kerana kenderaan ini boleh menyokong pengecasan pantas 100kW dari mana-mana stesen Pengecasan DC khusus, mencapai 80 peratus cas dalam hanya 30 minit. Walaupun angka ini mungkin tidak lagi mengagumkan, ia pasti lebih baik daripada kebanyakan EV yang dijual sekarang.

Selain itu, Peugeot e-2008 adalah Peugeot biasa di luar, mempamerkan DRL LED berbentuk taring jenama yang khas di bawah lampu depan, tetapi gril depan mempunyai beberapa sisipan tambahan yang menambah lapisan gaya ekstra pada SUV kecil yang kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) jenama tidak ada.

Begitu juga untuk bahagian dalam Peugeot e-2008, ia masih menampilkan setir berbentuk heksagon jenama serta konsol tengah yang bersih dan mudah dengan skrin infotainment pusat yang dimiringkan dengan dramatik ke arah pemandu.

Walaupun semua ini, Peugeot e-2008 yang baharu ini sebenarnya adalah berbeza daripada barisan produk Peugeot yang lain dan juga mewakili langkah seterusnya dalam evolusi kenderaan Peugeot. Ia pastinya mempunyai semua ciri-ciri dan penampilan untuk menjadikannya pilihan pertama yang baik untuk sesiapa sahaja.

Tiada harga yang dinyatakan lagi, tetapi Peugeot e-2008 akan bersaing dengan model-model popular seperti Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric, dan MG ZS EV dalam kategori SUV elektrik kompak. Peugeot e-2008 menggunakan motor elektrik yang menghasilkan kuasa maksimum 130 hp dan torsi puncak 260 Nm, serta bateri lithium-ion 50 kWh. Berkat bateri ini, e-2008 memiliki jangkauan sekitar 345 km dalam kondisi pengujian WLTP, yang cukup untuk kebanyakan perjalanan sehari-hari.

Dalam uji Euro NCAP, Peugeot e-2008 mendapat peringkat keselamatan lima bintang, meskipun ada beberapa kekhuatiran mengenai kecederaan dada pada anak-anak dalam kemalangan side-impact. Selain itu, Peugeot e-2008 menawarkan teknologi pencahayaan Full-LED dengan reka bentuk cakar tiga khas Peugeot, yang membedakannya dari model-model lain.

Di Malaysia, Bermaz Auto Alliance telah mengamankan hak distribusi eksklusif untuk kendaraan Peugeot dan juga hak aftersales dan alat-ganti. Peugeot e-2008 membuat penampilan pertamanya di pameran Malaysia Autoshow 2023.

Secara keseluruhan, Peugeot e-2008 menawarkan kombinasi gaya, teknologi, dan kinerja yang menarik dalam segmen SUV elektrik kompak. Walaupun harganya belum diumumkan, e-2008 diharapkan dapat bersaing dengan model-model lain dalam kategori ini dan menjadi pilihan yang menarik bagi konsumer yang mencari SUV elektrik dengan gaya dan prestasi yang mengesankan.

Previous post

BMW iX1 xDrive30 M Sport Elektrik Dilancarkan Dengan Harga RM286K

Next post

Tawaran Eksklusif GWM ORA Good Cat Dan 3 Model NEV Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *