Berita Auto

Tahukah Anda Volkswagen Pernah Membina Golf V10 500Hp Dengan AWD?

Kami berharap prototaip Volkswagen ini benar-benar berjaya memasuki pengeluaran.

Volkswagen Golf ialah salah satu kenderaan paling pelbagai muka di dunia daripada Golf R hingga Golf GTi, kereta yang kelihatan biasa ini telah menghasilkan pelbagai versi prestasi dan sepanjang sejarah, kita semua menyukainya. Walaupun prestasi Golf hebat, Volkswagen pernah membina versi yang habis-habisan gila.

Jadi, dalam gambar utama, kami mempunyai generasi kelima Volkswagen Golf R32 yang dikuasakan oleh enjin VR6 3.2 liter yang menghasilkan kurang daripada 250hp dan sekiranya anda berfikir versi habis-habisan yang kami maksudkan ialah GTI W12-650 yang merupakan konsep enjin pertengahan, kami mempunyai sesuatu yang jauh lebih gila dalam fikiran.

Jurutera dari Wolfsburg pernah membina keseluruhan kereta super dalam samaran Volkswagen Golf dan dalam temu bual dengan The Intercooler, Marcos Marques, Project Manager eFuels di Porsche, mendedahkan bahawa Volkswagen pernah membina pacuan semua roda generasi kelima (AWD) Golf dengan enjin V10.

Seperti semua model Mk5 Volkswagen Golf yang dijual kepada orang ramai, enjin itu dipasang secara melintang di hadapan, agak berbeza daripada Lamborghini Gallardo dan Audi R8, yang kedua-duanya mempunyai V10 aspirasi semula jadi dipasang secara membujur, di belakang tempat duduk, tetapi kereta ini masih juga mempunyai persembahan yang dikenali oleh dua yang lain.

Walaupun Marques tidak terlibat secara langsung dalam projek itu, dia percaya projek itu dibuat pada masa Volkswagen Group kononnya berminat untuk menyertai semula Formula 1. Walaupun kereta itu tidak pernah wujud, ia akan menjadi raksasa di litar F1 dengan pasti jika ia pernah memasuki pengeluaran.

Walaupun spesifikasi enjin tidak pernah didedahkan sepenuhnya, telah dipersetujui bahawa unit Volkswagen itu menghasilkan kira-kira 500hp sehingga 8,200 rpm dan Marques ternampak prototaip yang sedang berjalan di kilang rahsia di Wolfsburg, dengan menyatakan, “ Saya melihatnya dan saya mendengarnya mengeliling litar beberapa kali, dan ia adalah kereta yang agak gila.”

Walaupun ramai yang melihat VR6, V10 dan W12 sebagai penamat bagi projek Golf yang unik, peminat tahu sebaliknya. Pada April 2014, semasa era Mk7 , Volkswagen memperkenalkan konsep R400 dengan 2.0 TSI mempunyai sehingga 400 kuasa kuda namun, dengan Dieselgate, projek itu telah digugurkan. Malah terdapat prototaip di Nurburgring dengan enjin inline-5 Audi yang juga tidak pernah berlaku.

Pada satu ketika ia dikatakan bahawa Volkswagen ingin meminjam dari jenama Audi bekas turbocharged 2.5 liter untuk Golf R Mk8 tetapi Audi menolak mentah-mentah dan alasannya adalah agak jelas seperti Golf R lima silinder, ia telah mencuri sebahagian jualan Audi RS3.

Volkswagen Golf R32 1.0

Maklumat dan imej terima kasih kepada Motor1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Tidak Lama Kemudian ... Ferrari Malaysia Dapat Pengedar Baharu

Next post

Pengganti Ferrari 812 Dikesan Dedang Diuji, Nampak Macam Roma Widebody

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *