Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Polestar 4 Dilancarkan Tanpa Cermin Belakang, Adakah Ia Berfungsi?

Polestar 4, sebuah SUV coupe yang benar-benar baharu.

Polestar, anak syarikat kenderaan elektrik (EV) Volvo dari Sweden, baru-baru ini melancarkan Polestar 4, sebuah SUV coupe prestasi elektrik dan SUV kedua dalam barisan jenama ini. Walaupun kelihatan menarik, ia mempunyai ciri yang aneh (atau tiada ciri, bergantung pada cara pandangan anda) iaitu tiada cermin belakang.

Polestar-4-2.0

Thomas Ingenlath, CEO Polestar, berkata, “Dengan Polestar 4, kami mengambil pendekatan asas yang baru dalam reka bentuk SUV coupe. Daripada hanya mengubah SUV yang sedia ada, memberikannya garisan bumbung yang lebih cepat dan sebagai hasilnya, mengkompromikan elemen seperti ruang kepala belakang dan keselesaan, kami telah merekabentuk Polestar 4 dari awal sebagai baka baru SUV coupe yang menonjolkan keselesaan dan pengalaman penumpang belakang.”

Selain itu, kereta ini dibina di atas platform Sustainable Experience Architecture (SEA) yang dihasilkan oleh Geely Holding. Polestar 4 adalah SUV coupe segmen D dan mempunyai jarak roda 2,999 mm, panjang 4,839 mm, lebar 2,139 mm, dan tinggi 1,544 mm, menjadikannya kenderaan yang agak besar.

Ini juga bermakna bahawa bahagian dalam Polestar 4 sangat luas dan selesa. Padankan itu dengan penggunaan bahan-bahan lestari dan mesra alam oleh jenama ini, anda akan memperoleh ruang unik tetapi selesa yang sangat sesuai untuk perjalanan jarak jauh.

Berbicara tentang kelestarian, karpet inlay di dalam Polestar 4 diperbuat daripada PET daur ulang dan karpet lantai diperbuat daripada ECONYL, yang merangkumi jaring ikan yang dikitar semula. Panel trim pintu tertentu diperbuat daripada NFPP (polipropilena serat semulajadi) yang juga mengurangkan berat sekitar 40 peratus.

Selain itu, Polestar 4 boleh didapati dalam susunan motor tunggal atau motor dwikutub dengan yang pertama adalah penggerak roda belakang dan versi yang lebih kuat adalah kereta produksi terpantas yang pernah dibangunkan oleh jenama ini, menghasilkan 544hp serta tork 686Nm dan dilaporkan boleh mencapai 0 hingga 100km/j dalam hanya 3.8 saat.

Polestar 4 1.0

Bateri 102 kWh dipasang pada kedua-dua versi jarak jauh Polestar 4 dan Polestar mengejar julat WLTP 350km untuk versi jarak jauh motor dwikutub kereta itu. Semua versi kereta menawarkan pengecasan sehingga 200 kW DC dan 22 kW AC, dan penutup pengecasan juga dimotorisasi untuk kemudahan tambahan.

Sistem infotainmen pada Polestar 4 disokong oleh Android Automotive OS dan Platform Cockpit Snapdragon kini menggunakan skrin berorientasi landskap 15.4 inci dengan perkhidmatan Google terbina di dalamnya. Sebagai sebuah Polestar, keselamatan tentu menjadi keutamaan dan memiliki semua ciri ADAS yang diharapkan seseorang.

Amacam? Apa pendapat anda mengenai Polestar 4 ini? Adakah anda akan membeli kereta ini walaupun tiada cermin belakang?

Previous post

Nissan Arizon EV Concept Terungkap dan Masa Depan EV Cerah

Next post

Perkhidmatan Garaj di Malaysia: GoCar Berkolaborasi Dengan TotalEnergies

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *