Undang - Undang

Pemilik EV Di Texas Bakal Dikenakan Caj Tahunan USD200

Adakah pemilikan EV masih menarik jika pemilik EV perlu turut membayar cukai petrol?

Di tanah helang botak, sebuah negeri telah membuat keputusan selepas banyak kritikan, untuk meluluskan rang undang-undang yang akan mengenakan caj tahunan sebanyak USD200 kepada pemilik kenderaan elektrik (EV). Negeri ini ialah Texas dan rang undang-undang ini masih perlu diluluskan oleh Gabenor sebelum dikuatkuasakan sebagai cara mengenakan cukai ke atas pemandu kenderaan elektrik yang tidak perlu membayar cukai petrol Texas.

Gentari Volvo C40

Keputusan besar ini akan diserahkan kepada Gabenor Greg Abbott untuk kelulusan akhir sebelum diluluskan menjadi undang-undang. Rang undang-undang ini, yang diluluskan dengan undi 145-0, bertujuan menggantikan cukai petrol yang membantu membayar kos jalan raya dan infrastruktur lain, dan yang sudah dibayar oleh pemandu kenderaan bermotor petrol.

Pada tahun 2015, Texas mengutip sebanyak USD3.4 bilion dengan cukai petrol, yang menambah 20 sen lagi bagi setiap galon harga petrol dan diesel. Ini menjadikannya sumber pendapatan cukai keempat terbesar bagi negeri ini, yang tidak mengenakan cukai pendapatan tahunan untuk individu dan ramai yang tidak puas hati bahawa pemilik EV tidak menyumbang kepada ini.

Walau bagaimanapun, walaupun kebanyakan bersetuju bahawa bayaran tahunan untuk pemandu EV adalah adil, beberapa pengkritik mengatakan bahawa USD200 adalah terlalu tinggi. Satu kajian Consumer Reports mendapati bahawa pemilik kenderaan pembakaran dalaman baru di Texas membayar purata hanya USD71 setahun.

Selain itu, Luke Metzger, pengarah eksekutif Environment Texas, adalah salah seorang pengkritik itu, dan mengatakan bahawa caj yang diperkenalkan oleh rang undang-undang itu terlalu tinggi. Dia berhujah bahawa tidak adil untuk pemandu EV dikenakan caj sebanyak itu, dan kerana cukai petrol belum dinaikkan sejak 1991, ia tidak seharusnya dinaikkan untuk pemilik EV.

Metzger berkata, “Jika ada caj USD200, pemandu Nissan LEAF, yang cekap, mungkin membayar sebanyak pemandu Hummer bertenaga petrol, yang sangat tidak masuk akal. Sebenarnya, pemandu Nissan LEAF memberikan manfaat yang besar kepada negeri Texas dari segi udara yang lebih bersih, dan mempunyai kesan yang jauh lebih rendah pada jalan raya berbanding Hummer. Tetapi mereka akan membayar caj yang sama.”

Di sisi lain, ramai yang bersetuju bahawa pemilik EV perlu menyumbang kepada kos jalan raya dan infrastruktur kerana mereka juga menggunakan jalan raya yang sama seperti pemilik kenderaan bermotor petrol. Menurut Texas Department of Transportation, setiap kenderaan elektrik yang menggantikan kenderaan bermotor petrol boleh mengakibatkan kerugian pendapatan dana jalan raya negeri sebanyak USD100 setahun. Oleh itu, caj tahunan sebanyak USD200 yang dicadangkan oleh para pembuat undang-undang tahun ini dianggap sebagai usaha untuk “menghukum” pemilik kenderaan elektrik.

Sekiranya rang undang-undang ini diluluskan di Texas, ia mungkin akan mencetuskan perbincangan di Malaysia mengenai sama ada pemandu kenderaan elektrik harus dikenakan caj tahunan atau cukai untuk menyumbang kepada kos jalan raya dan infrastruktur. Walaupun belum ada cadangan yang serupa di Malaysia, perbincangan mengenai topik ini mungkin akan timbul apabila penggunaan kenderaan elektrik meningkat di negara ini.

Adakah pemilikan EV masih menarik jika pemilik EV perlu membayar cukai petrol di AS juga? Pemilik kenderaan elektrik di Malaysia mungkin perlu menimbangkan kos tambahan yang mungkin timbul sekiranya caj tahunan atau cukai dikenakan kepada mereka. Walau bagaimanapun, kenderaan elektrik masih menawarkan faedah seperti kos operasi yang lebih rendah dan impak alam sekitar yang lebih kecil berbanding kenderaan bermotor petrol. Di Amerika Syarikat, Consumer Report mendapati pemilik EV dapat menjimatkan 50 peratus kos baik pulih dan penyelenggaraan berbanding pemilik kenderaan enjin konvensional. Oleh itu, walaupun pemilik EV mungkin perlu membayar caj tahunan atau cukai, manfaat lain daripada pemilikan kenderaan elektrik mungkin masih menjadikannya pilihan yang menarik.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Hyundai Gulingkan Samsung Sebagai Syarikat Paling Untung di Korea

Next post

Chery OMODA 5 Tempah Sekarang di Facebook Bermula RM108,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *