Bisnes

Lotus Dan Gentari Bersama Membangunkan Infrastruktur Mobiliti Hijau

Menandatangani MoU untuk Melancarkan Infrastruktur Pengecas Elektrik dan Lain-lain

Lotus Cars Malaysia, seiring dengan pelancaran SUV hiper elektrik terbaharu mereka, Eletre, juga telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Gentari Green Mobility Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh penyedia penyelesaian tenaga hijau, Gentari Sdn Bhd (Gentari), untuk memperluas pengembangan infrastruktur mobiliti hijau.

MoU ini ditandatangani oleh Ketua Pegawai Mobiliti Hijau Gentari, Shah Yang Razalli dan Pengurus Besar Lotus Cars Malaysia, Tengku Ezan Ley, yang meliputi tempoh selama dua tahun. Diharapkan kerjasama ini dapat mengembangkan infrastruktur Pengecas Elektrik (EV) dan mempercepatkan adopsi EV dalam tempoh 2 tahun akan datang.

Selain itu, MoU ini akan menyaksikan Gentari menjajaki kerjasama dalam infrastruktur Pengecas Elektrik di fasiliti Lotus Cars Malaysia, serta di kawasan awam, termasuk pakej Pengecas Elektrik untuk pemilik Lotus EV. Kerjasama potensi lain termasuk pengenalan penyelesaian Armada Kenderaan Emisi Sifar di Malaysia dan banyak lagi.

Shah Yang Razalli, Ketua Pegawai Mobiliti Hijau Gentari, berkata, “Di Gentari, kami bekerja bersama rakan kongsi yang sependapat di semua segmen pengangkutan untuk mendorong mobiliti lestari.”

“Hari ini, kami bekerjasama dengan Lotus Cars Malaysia untuk memudahkan pemandu kereta berprestasi tinggi mereka mengurangkan jejak karbon mereka dengan setiap kilometer yang ditempuh. Ini adalah sebahagian daripada tujuan kami untuk menyelesaikan keperluan tenaga lestari yang paling mendesak di dunia, mengubah cara kita hidup hari ini, demi masa depan yang lebih baik,” tambahnya.

Selain itu, Tengku Ezan Ley, Pengurus Besar Lotus Cars Malaysia, menyatakan, “Kolaborasi ini akan membolehkan kami memberi sokongan yang lebih baik kepada pelanggan Lotus EV kami, bermula dengan Eletre Hyper-SUV elektrik sepenuhnya. Meningkatkan keterhubungan ke rangkaian Pengecas Elektrik Gentari yang berkembang pesat akan membantu meningkatkan kemudahan untuk pelanggan kami agar mereka dapat merancang perjalanan mereka dengan berkesan dan mengurangkan kebimbangan jarak.”

Sejak diperkenalkan pada bulan Jun 2022, Gentari telah mencapai kemajuan yang pesat dalam mengembangkan rangkaian mobiliti hijau mereka dan tidak menunjukkan tanda-tanda perlambatan. Gentari juga telah menerapkan lebih dari 150 Pengecas Elektrik di 35 lokasi di Malaysia dan lebih dari 160 Pengecas Elektrik di India melalui entiti yang berkaitan.

Lotus telah membuat pilihan yang baik untuk bekerjasama dengan Gentari, kerana jenama ini memiliki misi yang sangat mudah, iaitu menjadi penyedia penyelesaian mobiliti hijau pilihan di Asia Pasifik. Walaupun jenama ini masih mempunyai jalan yang panjang untuk ditempuh, kerjasama ini pasti akan membantu kedua-dua jenama mencapai lebih banyak kejayaan bersama.

Gentari juga berhasrat untuk memiliki 10 peratus bahagian pasaran (sekitar 25,000 Pengecas Elektrik berdasarkan anggaran semasa) di pasaran utama Asia Pasifik menjelang 2030. Dalam jangka sederhana, syarikat itu bercadang untuk memasang 9,000 Pengecas Elektrik awam menjelang 2026, dengan kehadiran yang diperkukuh di Malaysia dan India.

Amacam? Adakah ini akan membantu Gentari mencapai misinya lebih cepat sambil juga meningkatkan jualan untuk Lotus? Saya rasa begitu.

Previous post

Lotus Eletre Melangkah ke Malaysia: Hyper-SUV Elektrik yang Mengagumkan

Next post

SUV Canggih Yang Memukau Ini Sudah Di Buka Untuk Tempahan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *