Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Chery OMODA 5 Tempah Sekarang di Facebook Bermula RM108,000

SUV Gaya dari China Tiba di Malaysia dengan Harga Yang Memikat.

Chery Cars dari China telah menunjukkan niat serius untuk memulakan semula operasi di Malaysia dengan memperkenalkan SUV bergaya mereka, Chery OMODA 5. Sebagai reaksi, minat yang tinggi terhadap SUV ini telah dilihat di media sosial, menjadikannya penjual cepat yang dijangkakan.

Bagi mereka yang belum tahu, Chery OMODA 5 ini telah dianugerahkan penilaian keselamatan lima bintang penuh oleh European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) yang ketat. Skor yang tinggi dicapai dalam kategori Ocupant Dewasa, Ocupant Kanak-kanak, Pengguna Jalan Rentan dan Bantuan Keselamatan [1].

Chery OMODA 5 ini mempunyai ukuran berikut:

  • Panjang: 4,400mm
  • Lebar: 1,830mm
  • Tinggi: 1,585mm
  • Jarak Roda: 2,630mm

OMODA 5 akan menjadi model Chery pertama yang dilancarkan di Malaysia, diikuti oleh Chery Tiggo yang akan datang tidak lama lagi.

Berkenaan harga jualan, walaupun kami pernah meneka harga bermula RM138,888 dalam artikel sebelum ini, kini kami melihat pengedar Chery baru mengiklankan harga jualan antara RM108,000 hingga hanya RM120,000 (dua varian akan ditawarkan di Malaysia) menjadikannya pesaing langsung kepada Proton X50.

Sementara itu, Omoda 5 mempamerkan bahasa reka bentuk baharu Chery ‘Art in Motion’ dengan gril berlian terintegrasi yang dikelilingi oleh lampu LED berpecah dan lampu siang LED. Dari sisi, Omoda 5 mengambil sikap sporty dengan siluet atap yang menyerupai coupe. Kelompok lampu belakang tajam dan berbentuk sudut menambah lagi penampilan sporty Omoda 5.

Gao Xinhua, pengurus eksekutif timbalan umum syarikat, mengatakan bahawa OMODA 5 telah dibangunkan selama 18 bulan untuk menjadi produk global yang benar-benar.

Mengenai spesifikasi enjin, Chery OMODA 5 akan menampilkan enjin turbo 1.5-liter empat silinder yang menghasilkan 115kW kuasa dan 230Nm tork, dipadankan dengan transmisi berkelajuan berterusan (CVT). Varian depan EX+ yang akan datang dan semua penggerak roda EX+ akan menggunakan enjin turbo 1.6-liter empat silinder dengan 145kW dan 290Nm, dipadankan dengan transmisi automatik dual-clutch tujuh kelajuan.

Di Malaysia, Chery OMODA 5 akan bersaing dengan Proton X50, Honda HR-V dan Peugeot 2008. Chery, sebagai salah satu pengeksport kereta penumpang terbesar di China, pertama kali memasuki pasaran Malaysia pada tahun 2005 dan telah diuruskan oleh Chery Alado.

Dalam beberapa bulan selepas Chery OMODA 5 dilancarkan di China, SUV segmen B baru ini kini telah mendarat di Malaysia. Di China, Chery OMODA 5 dijual dengan harga antara RMB 92,900 (sekitar RM 60,000) hingga RMB 126,900 (sekitar RM 82,000), menjadikannya pesaing langsung Honda XR-V 1.5 NA yang dijual dengan harga antara RMB 132,900 hingga RMB 152,900.

Dengan harga jualan yang menarik, reka bentuk menarik, dan spesifikasi teknikal yang mengesankan, Chery OMODA 5 dijangka menjadi pesaing utama dalam pasaran Malaysia.

Previous post

Pemilik EV Di Texas Bakal Dikenakan Caj Tahunan USD200

Next post

Skandal Keselamatan: Adakah Jualan Perodua Axia dan Toyota Vios Akan Terjejas?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *