Bisnes

Chery Dijemput Berbincang Rancangan Pelaburan Semasa PM Si China

Chery turut membincangkan hala tuju pembangunan mereka dengan PM

Jadi Perdana Menteri kita, YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim, baru-baru ini melawat China dan semasa beliau berada di sana, pembuat kereta China, Chery, telah dijemput untuk membincangkan pelan pelaburan serta hala tuju pembangunan supaya kita boleh melihat beberapa bilik pameran dan model Chery muncul tidak lama lagi.

Chery Group (Chery) adalah sebuah syarikat antarabangsa yang mematuhi pembangunan terpelbagai dan kami telah pun menguji SUV Tiggo mereka beberapa bulan yang lalu. Pada 2023, jumlah jualan jenama kenderaan baharunya melebihi 1.23 juta unit, mewakili pertumbuhan tahun ke tahun sebanyak 42 peratus.

Lebih khusus lagi, Chery mengeksport 450,000 unit ke luar negara, yang menjadikan syarikat itu No.1 di kalangan pengeksport kereta penumpang China selama 20 tahun berturut-turut, jelas sekali, Perdana Menteri kita memilih tepat apabila dia memilih jenama ini kerana kejayaannya boleh dicapai di sini dengan jenama yang mempunyai banyak pengalaman untuk berjaya.

Pada 29 Mac 2023, Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim, melawat China buat kali pertama, membuka jalan pertukaran antara Malaysia dan China di pelbagai peringkat, termasuk ekonomi dan perdagangan. Perbincangan dengan Chery ini ditetapkan untuk memulakan kemajuan dalam negara.

Semasa lawatan ini, para eksekutif Chery International telah dijemput untuk mengadakan perbincangan mendalam dengan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Malaysia, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, mengenai pelan pelaburan dan hala tuju pembangunan mereka di Malaysia.

Menteri MITI kita mengiktiraf kekuatan korporat antarabangsa Chery dan menunjukkan minat yang tinggi terhadap pelan pelaburan ini. Chery International turut dijemput untuk menyertai persidangan meja bulat dengan Perdana Menteri YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Forum Perniagaan Malaysia-China yang pada 1 April.

Juga dilaporkan bahawa Chery telah menubuhkan anak syarikat milik penuh di Malaysia, yang dijadualkan untuk dirasmikan pada suku kedua tahun ini jadi setelah menunggu berbulan-bulan sejak memandu beberapa kenderaan terbaik yang Chery miliki, kini ia akan ditawarkan kepada orang ramai agar mereka pula dapat menikmati apa yang kami nikmati.

Jadi sekarang, kita akan melihat lebih banyak persaingan sihat berbanding sebelum ini di Malaysia. Mungkin kita juga boleh melihat lebih banyak kerjasama antara jenama tempatan kita dan pembuat kereta China seperti cara Geely dan Proton bekerjasama.

Amacam? Adakah Chery akan menyihatkan industri automotif di sini ke tempat yang lebih baik atau adakah keadaan akan kekal sama walaupun jenama itu memasuki Malaysia?

Previous post

PROTON Melangkah ke Era Kendaraan Tenaga Baharu

Next post

Waranti Tambahan & Ganjaran Sehingga RM200 Dari Continental

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *