Berita Auto

SUV Kompak Tata Nexon Mungkin Penyelamat Jenama Di Malaysia

Lagipun, Tata ada menyatakan minat untuk kembali, mengapa tidak bermula dengan Nexon?

Pengeluar India Tata, yang memiliki syarikat gergasi automotif Britain, Jaguar dan Land Rover, mempunyai sejarah yang panjang dalam dunia automotif dan jenama itu sebelum ini menyatakan minatnya untuk kembali ke Malaysia dalam segmen kenderaan komersial tetapi tiada apa yang berlaku. SUV kompak ini mungkin cara terbaik untuk memasuki pasaran semula, ia tidak lain tidak bukan ialah Tata Nexon.

SUV kecil yang kelihatan unik namun bergaya ini mungkin merupakan produk yang Tata perlu untuk memasuki segmen kenderaan komersil Malaysia dan ini adalah benar atas banyak sebab, antaranya ialah populariti SUV kompak dan crossover mampu milik yang tidak dapat dinafikan di Malaysia.

Lebih-lebih lagi, Tata Nexon bermula dari hanya ₹7 79 900 (kira-kira RM42,1411) yang menjadikan kereta ini model yang sesuai untuk diperkenalkan di negara ini seolah-olah jenama itu boleh memasang kereta secara tempatan (CKD), maka harganya malah akan lebih menarik. Jelas sekali ia bukanlah murah untuk kebanyakan tetapi sekali lagi, tiada kereta antarabangsa di sini kerana sistem cukai kami yang lapuk.

Walau bagaimanapun, harga yang begitu rendah memberikan Tata Nexon kelebihan yang besar kerana ia datang dengan banyak ciri yang sesetengah jenama premium pun tidak termasuk dalam kereta mereka yang bermakna sesiapa yang bersusah payah untuk menyelidik spesifikasi kereta dan mengutamakannya berbanding nama jenama akan melihat bahawa kereta ini adalah murah dalam setiap erti perkataan.

Antara ciri utama Tata Nexon termasuk tahap keselamatan yang lebih tinggi dengan struktur keluli berkekuatan tinggi kereta yang bertindak sebagai penyerap hentak yang menakjubkan dan mengedarkan tenaga hentaman daripada perlanggaran jauh dari penumpang di dalam kereta. Sudah tentu, kereta itu akan merangkumi semua sistem keselamatan asas juga jadi ia akan menjadi salah satu pilihan yang lebih selamat dalam pasaran.

Selain itu, Tata Nexus juga merupakan salah satu SUV yang kelihatan unik di luar sana dan sementara kebanyakan SUV lain cuba kelihatan serupa antara satu sama lain, kenderaan kecil, bulat dan gedik ini tidak berpura kelihatan konvensional dan itu bukan satu perkara yang buruk kerana ia kelihatan sangat futuristik dan luas. Tambah dengan teknologi moden, anda mempunyai satu peneraju segmen.

Inilah yang saya fikir, sebab utama, kenapa Tata Nexon akan menjadi kenderaan re-entry yang sempurna untuk jenama perkenalkan kepada Malaysia tetapi sudah tentu, terdapat banyak lagi sebab.

Amacam? Adakah anda ingin membeli SUV seperti ini jika ia dijual di sini?

Previous post

Art of Speed Malaysia 2023 “Raikan Beza Mu” Dibawakan BRO ASIA

Next post

Volkswagen ID.2All Pratonton Konsep EV RM120K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *