Berita Auto

Kia Ray Mungkin MPV Bersaiz Kecil Molek Yang Malaysia Mahukan

Jika dihargakan betul, Kia Ray pasti boleh memberikan Alza sedikit saingan.

Malaysia adalah sebuah negara yang pelbagai dan ini boleh dilihat di jalan raya kita. Daripada hatchback kecil, kepada trak pikap bersaiz mega sehinggalah kepada SUV besar dan MPV kompak, rakyat Malaysia menyukai semua jenis kereta, tetapi sebuah kereta, yang mungkin boleh menjadi popular di jalan raya kita jika ia dijual di sini ialah, Kia Ray.

Sayang, Kia Ray tidak dijual di Malaysia buat masa ini, tetapi kami rasa ia patut, sekiranya Kia dapat menetapkan harga yang betul, sekurang-kurangnya. MPV bersaiz kecil molek ini juga mempunyai satu pintu belakang bukaan biasa dan satu pintu belakang gelongsor. Itu sahaja sudah cukup untuk kami mahu membelinya, bagaimana dengan anda semua?

MPV petrol Korea berkotak kecil ini dimaksudkan untuk dikuasakan oleh enjin tiga silinder 1.0 liter yang menghasilkan 75bhp dan tork 95Nm, yang macam tidak cukup, tetapi untuk sesuatu yang sekecil Kia Ray, kuasanya mencukupi, walaupun kami tidak begitu pasti tentang keupayaannya untuk mendaki Genting dengan 5 atau lebih orang di dalam kereta.

Kia Ray 1.0

Enjin pada Kia Ray dipadankan dengan transmisi automatik 4-kelajuan (semoga kami mendapat kotak gear yang lebih maju jika Kia memperkenalkan MPV ini di Malaysia) dan ia adalah kenderaan pacuan roda hadapan dan kelajuan tertinggi serta masa pecutannya belum didedahkan tetapi ia pastinya tidak penting.

Mengapa Kia Ray mungkin merupakan kereta yang dimahukan rakyat Malaysia? Ini adalah kerana, daripada semua kereta yang kita lihat di jalan raya, satu kereta muncul hampir di mana-mana, Perodua Alza, khususnya generasi sebelumnya kerana yang baharu belum lagi setahun.

Perodua Alza popular kerana banyak sebab tetapi yang paling penting, kami rasa, adalah fleksibiliti kereta itu. Rakyat Malaysia adalah kumpulan yang aktif melakukan pelbagai aktiviti di semua jenis tempat, dan Kia Ray, seperti Alza, membolehkan kami membawa seberapa ramai orang atau barang yang kami fikirkan sesuai.

Hakikatnya, Alza dan Kia Ray berkebolehan berfungsi sebagai kenderaan serba guna sambil masih begitu padat adalah satu bonus. Kia Ray berukuran 3,595mm panjang, 1,595mm lebar dan 1,700mm tinggi dengan jarak roda 2,520mm, menjadikannya lebih kecil daripada Kia Picanto tetapi masih cukup serba boleh.

Kia

Jadi secara ringkasnya, jika Kia boleh menetapkan harga Kia Ray dengan betul, (sila ambil perhatian bahawa syarikat itu tidak bercadang untuk memperkenalkan kenderaan itu di sini dalam masa terdekat), maka ia mungkin akan menarik minat kumpulan pelanggan Perodua Alza yang sama untuk menjadikan kereta ini kereta “do-it-all” untuk rakyat Malaysia.

Previous post

Supercar 'Harga Patut' Nissan GT-R Untuk Tahun 2024 Kini Sudah Mahal

Next post

Honda CR-V Generasi Ke-6 Sudah Tiba Di ASEAN

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *