Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Kia Akan Lancar Trak Pikap Baharu Untuk Pasaran Global

Trak pikap Kia ini akan dilancarkan dengan kedua-dua rangkaian kuasa ICE dan EV pada 2025.

Terdapat tanda kenaikan trak pikap di jalan raya sejak kebelakangan ini. Manakala trak pikap pada mulanya hanya digunakan untuk kerja, kini ia adalah kenderaan gaya hidup. Oleh itu, banyak syarikat telah menambah pikap baharu pada barisan mereka dan jenama seterusnya untuk melakukan ini ialah Kia.

Ya, pembuat kereta Korea, Kia  juga kini mengikuti trend dengan mengeluarkan model trak pikap bersaiz sederhana serba baharu menjelang 2025, yang sepatutnya untuk pasaran global tetapi mula-mula akan memasuki pasaran tertentu seperti Korea atau Australia, kecuali pasaran Amerika Syarikat dan Kanada.

Walaupun reka bentuk akhir trak pikap Kia serba baharu ini masih belum didedahkan, kereta itu telah diuji di jalan raya dan telah difahamkan bahawa trak itu akan menampilkan gril hidung harimau yang besar dan berani serta lampu depan LED menegak untuk menjadikan kereta kelihatan lebih butch dan moden.

Ia juga kelihatan mempunyai bampar yang menonjol dengan lampu kabus tersembunyi yang menunjukkan bahawa trak pikap Kia ini mungkin merupakan off-roader yang serius. Ia juga mempunyai lengkungan roda persegi yang besar serta reka bentuk keseluruhan berkotak dan persegi. Pemegang pintu juga kelihatan menegak. Agak ganjil.

Sebaliknya, bahagian dalam trak pikap Kia ini pula nampaknya lebih lembut dan tradisional. Ini semua spekulasi buat masa ini, tetapi sumber telah menunjukkan bahawa bahagian dalam akan ringkas, bersih dan minimalis dengan paparan melengkung dwi panorama untuk paparan pemandu dan infotainmen, kedua-duanya berukuran 12.3 inci.

Selain itu, bahagian dalam Kia baharu ini juga berkemungkinan hadir sebagai standard dengan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, pengecas telefon pintar tanpa wayar serta monitor Paparan Surround 360 darjah. Ia akan dapat memuatkan lima tempat duduk dan jika khabaran boleh dipercayai, ia akan menjadi salah satu trak pikap bersaiz sederhana yang lebih luas berbanding di luar sana.

Rupa-rupanya, orang dalam di Kia  turut menyebut trak pikap ini akan mampu menunda maksimum hampir 3,500kg dan akan berukuran sekitar 5,400mm panjang, serupa dengan pesaingnya. Ia juga berkemungkinan besar akan dikeluarkan dengan tiga pilihan powertrain berasingan pada mulanya.

Pilihan pertama dalam trak pikap Kia baharu ini kononnya ialah 2.2 liter pengecas turbo diesel empat silinder ‘Smartstream’, menghasilkan kira-kira 210hp dan 420Nm tork. Seterusnya ialah petrol 2.5 liter turbo empat silinder yang dikongsi dengan Hyundai Sonata N-Line, yang menghasilkan 276 hp melalui transmisi automatik lapan kelajuan.

Walau bagaimanapun, pilihan rangkaian kuasa yang paling menarik untuk trak pikap Kia baharu ini ialah versi elektrik sepenuhnya yang menampilkan pemasangan dwi-motor yang menghasilkan 550hp dan 800Nm tork yang dikuasakan oleh pek bateri 123kWh memberikan pikap jarak elektrik sehingga 450km dan mampu mengecas pantas 250kW DC.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Rangkaian Stamping Dan Model Baharu PROTON

Next post

BYD Sekali Lagi Menjadi Jenama EV Terlaris Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *