Uncategorized

Honda BR-V Telah Dihentikan Di Malaysia Tanpa Pengganti

Segmen kompak 7 tempat duduk terbukti terlalu hangat untuk Honda BR-V.

Honda Malaysia merupakan antara jenama bukan nasional pertama yang memanfaatkan pasaran crossover 7 tempat duduk kompak apabila ia memperkenalkan BR-V di sini. Model pertama terbukti berjaya dan menerima peningkatan kecil, tetapi tidak lama kemudian terdapat masalah yang menimpanya. Pertama dalam bentuk Mitsubishi XPANDER. Ini adalah kereta penumpang baharu Mitsubishi Motors Malaysia yang pertama dalam beberapa tahun dan ramai peminat tidak aktif jenama dengan tiga berlian muncul kembali dan menabong wang. Kemudian Perodua dan Toyota menyerang dengan model Aruz dan Rush, membawa penyelesaian rangka tangga mudah kepada segmen itu, tetapi menambah ADAS berteknologi tinggi ke dalam campuran.

BR-V berjaya bertahan untuk beberapa lama, tetapi tahun lepas terbukti terlalu kompetitif untuk people mover kecil itu. Sebab terakhir datang dengan model jenama Perodua Alza dan Toyota Veloz yang SEMUA BARU. Ketika Indonesia menerima BR-V serba baharu, Honda Malaysia telah memutuskan bahawa sudah tiba masanya untuk menghentikan BR-V sama sekali memihak kepada perintis satu lagi segmen baharu dengan WR-V.

2020-Honda-BR-V-Facelift-Review-dsf.my 1.0

Mengapa WR-V Berbanding BR-V?

Pasaran crossover/MPV kompak 7 tempat duduk dikuasai oleh Perodua dari 2009 dengan Alza generasi pertama. Walau bagaimanapun, kereta itu dibiarkan tidak berubah terlalu lama. Sepuluh tahun selepas pengenalannya, jenama bukan nasional mula menyedari bahawa Alza semakin basi dan beberapa pembeli inginkan naik taraf. Selain itu, crossover dan SUV telah menjadi trendi sejak sedekad yang lalu, bermakna produk seperti BR-V akan mempunyai pembukaan yang sempurna untuk dieksploitasi.

Kini dengan Alza generasi kedua terdapat dan tersedia crossover Aruz, BR-V berhadapan dengan cabaran yang sukar. Honda Malaysia boleh mencuba dan membawa model generasi kedua, tetapi ia mungkin masih berdepan dengan situasi harga yang sukar.

WR-V membentangkan peluang baharu untuk Honda. Walaupun HR-V baharu telah dinaik taraf untuk memberikan fungsi yang lebih tinggi, WR-V ialah produk crossover semua baharu yang kira-kira sebesar Perodua Ativa (5mm lebih pendek tetapi 70mm lebih lebar) dan dengan badan dan enjin Bandar. Dengan enjin empat silinder, ADAS, dan stail yang funky, WR-V mempunyai apa yang diperlukan untuk mencuri jualan daripada Ativa. Toyota nampaknya tidak berminat untuk memperkenalkan Raize di sini dan belum ada bukan nasional lain yang membawa masuk kenderaan sedemikian dalam segmen ini.

Dari satu segi, pengenalan WR-V oleh Honda Malaysia adalah lebih sejajar dengan M.O mereka. – bergerak pantas untuk mengeksploitasi segmen pasaran di mana jurang wujud.

Previous post

Kia EV5 Konsep Baharu Ini Mungkin Akan Dikeluarkan Untuk Pasaran China

Next post

Konsep Mitsubishi XRT Merupakan Trak Pickup Triton Generasi Seterusnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *