Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Siapa Yang Akan Menjadi Pemegang AP Untuk Tesla Malaysia

Setiap pengimport kereta memerlukan pemegang AP untuk membawa masuk kereta ke Malaysia.

Terdapat banyak ‘perbualan’ media sosial baru-baru ini apabila dokumen SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia) dikongsi yang menunjukkan pendaftaran Tesla Sdn Bhd. dan entiti tempatan itu mempunyai nilai hanya RM3.6 juta. Jadi, apa ceritanya?

Sekiranya anda tidak tahu, kereta elektrik Tesla sudah dijual di Malaysia, secara tidak rasmi hampir 7 tahun yang lalu. Semuanya bermula sejak 2016 apabila Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia (GreenTech Malaysia) menawarkan Tesla Model S kepada rakyat Malaysia terpilih untuk dilanggan dan tidak dibeli terus.

Tesla-Workshop-3.0

Di bawah Program Khas Tesla, pembuat keputusan dan eksekutif utama telah dijemput untuk memajak Model S untuk menghargai dan merasai manfaat teknologi dan alam sekitar yang besar dengan memandu salah satu model kenderaan elektrik (EV) terkemuka dunia.

Langkah ini dijangka dapat memupuk peminat EV yang bersemangat untuk mempengaruhi keputusan penting yang boleh membantu membuka jalan kepada persekitaran dasar yang lebih kondusif untuk memacu pertumbuhan EV di Malaysia.

Ini tidak banyak memberi kesan kepada rakyat Malaysia kerana harga yang sangat tinggi dan juga kekurangan stesen pengecasan di seluruh negara, walaupun di Lembah Klang yang hanya segelintir.

Sementara itu, pada 2021 pengimport kereta persendirian, pemegang Approved Permit (PEKEMA) meyakinkan MITI untuk membenarkan mereka mengimport kereta Tesla serba baharu, termasuk Tesla terpakai kerana tiada penjaga jenama Tesla rasmi di Malaysia.

Tesla-Sdn-Bhd-2.0-1

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia telah pun memberi insentif kepada penjualan kenderaan elektrik di negara ini dengan mengecualikan sementara kereta ini daripada cukai jalan, dan daripada duti eksais dan import.

Asalkan EV yang diimport memenuhi piawaian antarabangsa yang telah ditetapkan, iaitu UNR100 untuk kereta elektrik dan UNR136/MS2413/MS2688 untuk motosikal elektrik, mereka akan layak mendapat pengecualian cukai yang dinyatakan di atas.

Menariknya, pada tahun 2021, Tesla menubuhkan perniagaan di Singapura (di mana Pemegang AP tidak diperlukan) yang terletak di 17 Lorong 8 Toa Payoh. Pelancaran model pertama mereka ialah Tesla Model 3 yang berharga SG192,348 tidak termasuk COE. Model asas disenaraikan pada SG112,845 tidak termasuk COE.

Harga Tesla Pemegang AP ‘Gray’ Terpakai Sebelum Ini

Sekarang, untuk Malaysia, Tesla memerlukan ‘rakan kongsi Malaysia’ yang perlu menjadi Pemegang AP. Adalah diketahui bahawa Tesla tidak bekerja dengan pengedar dan sebaliknya semua cawangan mereka adalah ‘kedai dan perkhidmatan milik syarikat’. Ini mungkin sebab mereka tidak membuka kedai di Malaysia sehingga kini.

Tesla-Showroom-1.0

Oleh itu, sekarang kita mempunyai dokumen SSM yang menyatakan ketibaan Tesla di Malaysia, adalah menarik untuk mengetahui siapa pemegang AP kerana mereka akan membuat jumlah wang yang tidak masuk akal apabila jenama yang sangat popular ini mula dijual secara rasmi di Malaysia dengan jaminan kilang. Sama-sama kita tunggu pengumuman.

Previous post

Pengeluaran EQS Kini Di Kilang Mercedes-Benz Pekan

Next post

SUV Proton VX11 Akan Dilancarkan Mac 2023 Dengan Harga Mungkin RM139,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *