Berita Auto

Model Subaru Crosstrek 2024 Akan Datang Ke ASEAN

Crosstrek (juga dikenali sebagai XV di ASEAN) memulakan kerjaya 12 tahun yang lalu dan dengan cepat menjadi kenderaan jualan terpantas dalam sejarah untuk Subaru.

Pengembaraan dan Serbaguna

Subaru Crosstrek 2024 telah direka bentuk berdasarkan konsep utiliti dan kesukanan yang sesuai dengan gaya hidup aktif. Pelepasan tanah 8.7 inci untuk semua model Crosstrek adalah lebih tinggi daripada kebanyakan SUV, namun ia mengekalkan ketinggian langkah masuk yang rendah dengan selesa untuk penumpang hadapan dan belakang keluar masuk.

Standard merentasi barisan model ialah sistem Pacuan Semua Roda Simetri Subaru yang disemak semula dengan masa tindak balas yang lebih pantas, pengendalian yang lebih tangkas dan kawalan yang lebih baik di atas jalan dan off-road. X-MODE yang boleh dipilih pemandu dengan Hill Descent Control memaksimumkan kawalan roda pada permukaan licin dan condong yang curam.

Kemasan Sport dan Limited yang dinaik taraf kepada X-MODE Dwi-fungsi untuk meningkatkan keupayaan dalam keadaan yang lebih luas. Semua model menampilkan Incline Start Assist, yang menahan kenderaan seketika semasa pemandu kehadapan dari berhenti di atas bukit.

Crosstrek serba boleh mempunyai tempat duduk belakang bolehb lipat 60:40. Dengan kedua-dua tempat duduk di bawah, kawasan kargo bertambah kepada 54.7 kaki padu ruang yang boleh digunakan. Pembukaan pintu belakang selebar 41.0 inci dengan ketinggian angkat yang rendah membolehkan pemuatan dan pemunggahan yang mudah.

Standard fixed cross bar mounting points (dan rel bumbung standard dinaikkan dari Premium keatas) menambah lebih banyak pilihan membawa kargo untuk pengembaraan pemilik.

Prestasi dan Pengendalian

Base dan Premium dilengkapi dengan enjin 2.0 liter 4-silinder suntikan terus SUBARU BOXER® yang menghasilkan 152-hp dan 145 lb.-ft. daripada tork.

Upgrade Sport and Limited kepada enjin 2.5 liter BOXER memberikan kuasa 182 hp dan 178 lb.-ft tork yang responsif. Standard pada semua peringkat trim ialah Lineartronic CVT (Continuously Variable Transmission) dengan prestasi yang lebih lancar dan senyap.

Kemasan Premium, Sport dan Limited menampilkan mod manual dengan paddle shifters stereng yang membolehkan pemandu mengawal transmisi melalui lapan nisbah pra-set.

Drivetrain SUV dipertingkatkan lagi dengan Penvektoran Tork Aktif standard dan sistem pengurusan prestasi SI-Drive. Base dan Premium datang standard dengan roda aloi 17-inci dan peningkatan Sport and Limited kepada roda aloi 18-inci.

Crosstrek 2024 juga menerima dual-pinion electronic power steering rack WRX, memberikan rasa stereng yang lebih langsung dan semula jadi serta responsif yang lebih baik.

Rekaan Luaran dan Dalaman Serba Baharu

Reka bentuk luaran baharu menyampaikan semangat sedia untuk pengembaraan dengan gril heksagon tanpa bingkai, lampu hadapan yang padat, badan yang lebih arca dan pendirian berbahu lebar. Pelapisan gerbang roda hitam dan panel rocker memberikan kontras yang tajam kepada warna badan.

Beberapa penambahbaikan aerodinamik berfungsi meningkatkan prestasi dan kestabilan SUV. Saluran keluar udara di tepi belakang bukaan roda hadapan membolehkan udara keluar dari roda dengan bebas, menyumbang kepada pengurangan daya angkat pada tayar hadapan dan kestabilan pemanduan yang lebih baik.

Satu lagi saluran udara keluar ditambah pada setiap sisi bampar belakang mengurangkan goyangan badan akibat udara terperangkap di belakang bampar.

Kabin mendapat manfaat daripada tumpuan yang dipertingkatkan pada penghuni dan interaksi mereka dengan kenderaan. Reka bentuk tempat duduk hadapan yang lebih menyokong meningkatkan keselesaan keseluruhan dan meminimumkan keletihan.

Usaha yang tertumpu untuk mengurangkan bunyi dalam julat frekuensi tertentu menghasilkan kabin yang lebih senyap dan selesa. Reka bentuk dalaman moden menampilkan paparan maklumat pusat yang menonjol dengan kawalan visual yang tinggi serta ruang kepala dan kaki yang luas serta ruang simpanan. Kaca privasi warna gelap belakang adalah standard.

Struktur dan Keselamatan

Platform Global Subaru untuk Crosstrek 2024 telah dipertingkatkan dengan ketegaran kilasan 10 peratus lebih tinggi. Pembinaan rangka dalaman penuh dengan teknik kimpalan yang lebih kuat dan pelekat struktur tambahan (dari 26.2 kaki hingga 88.5 kaki) menyumbang kepada ketegaran badan yang lebih baik dan pengurangan berat. Kemas kini ini memberikan prestasi dinamik yang lebih baik, perjalanan yang lebih lancar dan kabin yang lebih senyap.

Standard pada semua model Crosstrek 2024 ialah versi terkini pemenang anugerah Teknologi Bantuan Pemandu EyeSight®. Sistem yang dipertingkatkan beroperasi dengan lebih lancar dan cepat serta dalam julat keadaan yang lebih besar. Penambahbaikan ini adalah hasil daripada bidang pandangan yang lebih luas, perisian kawalan yang dikemas kini dan penambahan penggalak brek elektrik. EyeSight boleh mengenal pasti basikal dan pejalan kaki di persimpangan lebih awal dan, apabila perlu, memberi amaran kepada pemandu dan menggunakan brek untuk mengelakkan perlanggaran.

Ciri keselamatan aktif tambahan yang tersedia termasuk Reverse Automatic Braking dan Blind-Spot Detection dengan Lane Change Assist dan Rear Cross-Traffic Alert.

Automatic Emergency Steering kini disertakan pada model yang dilengkapi dengan Blind-Spot Detection dengan Lane Keep Assist dan Rear Cross-Traffic Alert. Ciri keselamatan ini berfungsi dengan EyeSight dan Blind-Spot Detection untuk membantu dengan kawalan stereng untuk membantu mengelakkan perlanggaran dalam lorong pada kelajuan kurang daripada 50 bsj.

Peringatan Standard Rear Seat Reminder direka untuk membantu mencegah kanak-kanak dan/atau haiwan peliharaan terperangkap dengan memberi amaran kepada pemandu untuk memeriksa tempat duduk belakang sebelum keluar dari kenderaan.

SUV kompak ini telah menerima anugerah keselamatan daripada organisasi yang dipercayai termasuk Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) dan National Highway Traffic Safety Administration.

Crosstrek semasa telah dinamakan sebagai 2022 IIHS TOP SAFETY PICK (dengan EyeSight dan Steering Responsive Headlights pilihan). Ini menandakan tahun ke-11 berturut-turut Crosstrek telah memperoleh anugerah ini (2012-2022) dan termasuk penarafan tertinggi yang mungkin “Superior” untuk pencegahan kemalangan hadapan daripada IIHS.

Subaru menjangka Crosstrek 2024 serba baharu akan terus memberikan teladan prestasi keselamatan.

Keselesaan dan Kesenangan

Semua tahap trim menampilkan Remote Keyless Access; Tire Pressure Monitoring System dengan Individual Wheel Display; Steering Responsive LED Headlights dengan Automatic High Beam; Welcome Lighting; dan kunci pintu kuasa, tingkap dan cermin sisi.

Sistem kawalan iklim kenderaan telah dikemas kini untuk memfokuskan pada kerusi yang diduduki (berbanding keseluruhan kabin), untuk keselesaan dan penjimatan bahan api yang lebih baik. Kawalan pemanasan/penyejukan dwi zon adalah standard pada seluruh barisan model.

Ciri keselesaan tambahan yang tersedia termasuk pengecas telefon wayarles di konsol tengah.

Previous post

MINI Cooper SE Semua-Elektrik Convertible Terhad Debut Di Eropah

Next post

Pengeluaran EQS Kini Di Kilang Mercedes-Benz Pekan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *