Hibrid, Elektrik, HidrogenUncategorized

Mengapa Hidrogen? Apakah Faedah Yang Ia Ada Berbanding Bateri?

Sel bahan api hidrogen mempunyai banyak kelebihan berbanding bateri walaupun tidak begitu popular. Pertama sekali, bahan api hidrogen boleh dihasilkan oleh penjana tenaga boleh diperbaharui hanya menggunakan air dan elektrik. Apabila penjana ini mempunyai kapasiti berlebihan, lebihan itu boleh digunakan untuk mencipta bahan api hidrogen.

Apabila penjana tidak menghasilkan tenaga elektrik yang mencukupi, maka bahan api hidrogen dimasukkan melalui sel bahan api untuk menghasilkan elektrik. Ia juga jauh lebih padat tenaga daripada bateri dan boleh diangkut atau disimpan dengan mudah atau diisi ke dalam tangki bahan api kenderaan. Sel bahan api hidrogen hanya mengeluarkan air apabila ia menghasilkan elektrik.

Sejarah Honda Dengan Teknologi Sel Bahan Api Hidrogen

Honda mula menjalankan penyelidikan dan pembangunan ke dalam sel bahan api pada separuh kedua 90-an. Mereka mempunyai prototaip berdasarkan Odyssey generasi pertama dengan tempat duduk hanya di hadapan. Selebihnya kenderaan telah diisi dengan komponen sel bahan api eksperimen. Menjelang 2022, Honda telah memikirkan cara mengecilkan komponen untuk pengeluaran dan mereka memperkenalkan Honda FCX di Jepun dan AS dengan ketersediaan terhad. Pada tahun 2008, FCX Clarity telah diperkenalkan sebagai kenderaan sel bahan api hidrogen pertama yang dihasilkan secara besar-besaran di dunia. Pada tahun 2016, keseluruhan unit sel bahan api telah dikecilkan untuk dimuatkan di bawah hud Clarity Fuel Cell. Kini, pembungkusan telah maju ke tahap di mana ia boleh dimuatkan di bawah hud CR-V.

Previous post

Shell FuelSave 95 Baharu Membawa Anda Lebih Jauh

Next post

Tidak Perlu Papar Lesen Kenderaan Motor (LKM) Atau Roadtax Mulai Sekarang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *