Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Bajet 2023: Insentif Besar Untuk Pengilangan & Jualan Kenderaan Elektrik

Cadangan Bajet 2023 menandakan masa depan yang cerah untuk pelaburan EV di Malaysia.

Bajet 2023 yang dicadangkan kelihatan seperti berita terbaik untuk pengeluar kenderaan elektrik. Mari kita lihat dengan lebih dekat insentif yang ditawarkan dalam bajet dan bagaimana ia akan membantu mempercepatkan penggunaan EV di Malaysia.

Pengecualian Duti Import dan Eksais

Salah satu langkah dalam belanjawan 2023 ialah lanjutan pengecualian duti import dan eksais bagi EV terbina sepenuhnya (CBU) import sepenuhnya kepada 31 Disember 2025. Lanjutan dua tahun ini merupakan langkah penting yang menggalakkan pengeluar EV untuk membawa produk mereka ke Malaysia. Sebelum ini, pengecualian itu dilanjutkan hingga akhir 2024 dalam pembentangan pertama belanjawan 2023.

Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC (2)

Tambahan lagi, pengecualian duti eksais dan cukai jualan untuk EV pemasangan-tempatan (CKD) telah dilanjutkan sehingga 31 Disember 2027. Pelanjutan ini memberikan pengilang EV tempatan kepastian yang mereka perlukan untuk merancang dan melabur dalam pembuatan EV di Malaysia. Pada masa ini hanya tiga kenderaan elektrik yang dipasang secara tempatan – Volvo XC40 Recharge Pure Electric, Volvo C40 dan Mercedes-Benz EQS 500.

Volvo-XC40-Recharge-Pure-Electricat-21.35.09

Insentif ini akan mengurangkan dengan ketara kos memiliki EV, menjadikannya lebih mampu milik untuk rata-rata rakyat Malaysia. Pengurangan kos akan merangsang permintaan dan membantu mempercepatkan penggunaan EV.

Insentif untuk Pembekal Peralatan Mengecas EV

Kerajaan juga telah menurutkan insentif untuk pembekal peralatan pengecasan EV dalam bajet 2023. Pengilang peralatan pengecasan EV akan menerima 100% pengecualian cukai pendapatan dari YA 2023 hingga 2032 dan 100% elaun cukai pelaburan. Insentif ini akan memberikan rangsangan yang amat diperlukan kepada industri infrastruktur pengecasan di Malaysia.

(Dari Kiri ke Kanan) Encik Shah Yang Razalli, Ketua Pegawai Mobiliti Hijau Gentari, Encik Lee Yuen How, Pengarah Urusan EVC dan Encik Rocky Siow, Pengarah Urusan X Park

Petronas Gentari dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) juga telah mengumumkan rancangan untuk melancarkan stesen pengecasan di seluruh negara. Petronas Gentari akan memasang 500 stesen pengecas di seluruh negara, manakala TNB akan memasang 70 stesen pengecasan dan melabur RM90 juta dalam projek solar atas bumbung. Langkah syarikat ini merupakan langkah penting ke arah membangunkan rangkaian infrastruktur pengecasan EV yang komprehensif di Malaysia.

Ketersediaan stesen pengecasan adalah penting untuk menggalakkan penggunaan EV. Apabila lebih banyak stesen pengecas tersedia, ia akan meredakan kebimbangan dalam kalangan bakal pemilik EV, dan lebih ramai orang akan berasa yakin untuk memiliki EV.

Previous post

UMW Toyota Motor Menganas - 5 Pelancaran Dan 1 Lagi Hari Ini

Next post

Pelancaran Cawangan Baharu Royal Enfield di Utara Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *