Berita Auto

Honda Integra Mendapat Gaya Badan Hatchback Untuk China Sahaja

Kini Honda Integra berkongsi lebih banyak lagi dengan Civic di sana.

Jadi kita semua tahu bahawa Honda mempunyai bahagian mewah yang dipanggil Acura. Siapa tidak pernah dengar tentang Acura NSX? Walau bagaimanapun, di China, model Acura Integra dijual sebagai Honda Integra yang berkongsi asasnya dengan Civic, kini walaupun kereta itu sentiasa menjadi sedan 4 pintu, ia kini akan ditawarkan dalam gaya badan hatchback 5 pintu.

Betul, Honda Integra kini akan turut tersedia dalam bentuk hatchback untuk kefungsian tambahan dan penampilan yang lebih sporty. Lagipun, Civic juga telah tersedia sebagai hatchback dan sedan sejak sekian lama, jadi ini hanya menunggu masa. Buat masa ini, model ini adalah eksklusif untuk China sahaja.

Honda Integra telah diperkenalkan ke pasaran China pada September 2021 oleh GAC-Honda sebagai alternatif kepada Civic Dongfeng-Honda. Ya, banyak jenama kereta China membentuk pakatan dengan pembuat kereta lain di China, ia adalah perkara biasa di sana. Inilah sebabnya mengapa China mempunyai begitu banyak model kereta yang kita tidak ada.

Bagi sesiapa yang tertanya-tanya, ya, Acura Integra adalah setara Civic jadi wajarlah kedua-dua model ini akan berkongsi asas mereka di China. Satu-satunya perbezaan nyata antara kedua-dua model ialah reka bentuk fascia hadapan dan beberapa bahagian dalam.

Kini dengan varian hatchback Honda Integra, terdapat lebih banyak perbezaan antara kereta ini dan Civic. Selain daripada fascia hadapan dan roda aloi yang berbeza, bahagian hujung belakang Integra mempunyai bampar belakang yang berbeza, diffuser belakang yang lebih sporty dan untuk model petrol, trim lebih hitam di sekeliling hujung ekzos.

GAC-Honda juga akan menawarkan model e:HEV hibrid untuk Honda Integra tetapi model itu tidak ada sebarang ekzos yang kelihatan. Perlu diingatkan juga bahawa memandangkan kereta ini berkongsi kebanyakan panel badan, powertrain dan bit dalamannya dengan Honda Civic, ia kelihatan serupa dengan versi hatchback kereta itu.

Selain itu, hatchback Honda Integra berukuran panjang 4,563mm , lebar 1,802mm, tinggi 1,415mm dan mempunyai jarak roda 2,735mm. Ini menjadikannya 126mm lebih pendek daripada versi sedan. Memandangkan kereta itu adalah model China sahaja, ia juga menikmati pilihan warna China sahaja seperti kuning dengan bumbung hitam yang kita lihat dalam gambar.

Seperti Civic, Honda Integra dikuasakan enjin pengecas turbo 1.5 liter VTEC sebaris empat yang menghasilkan 180hp dan 240Nm tork yang dipadankan dengan sama ada manual enam kelajuan atau kotak gear CVT. Sebaliknya, varian e:HEV terdiri daripada enjin 2.0 liter aspirasi semula jadi straight four dan satu motor elektrik.

Honda Integra sememangnya kelihatan baik sebagai hatchback, tetapi adakah anda fikir Honda Malaysia patut membawa masuk Hatchback Civic yang bukan Jenis R?

Previous post

Lakaran Perodua Axia Semakin Kreatif

Next post

Ferrari Serah 13,221 Kereta Catat Rekod Jualan Baharu Pada 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *