Berita Auto

Tiada Hukuman Atau Denda Elak Bayar Tol 45 Kali

Pesalah hanya diminta membayar jumlah caj tol yang tertunggak. Ramai yang tidak bersetuju!

Kelicikan pemandu sebuah kereta Mercedes-Benz A-Class yang sudah 45 kali mengelak membayar tol ketika melalui lebuh raya milik Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS) akhirnya diberkas.

Mampu berkereta mewah tetapi enggan bayar tol. Namun ibarat sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.

Jika seseorang itu cukup kaya untuk memiliki dan memandu kereta Mercedes-Benz, mereka sepatutnya tidak mempunyai masalah untuk membayar caj tol kami yang rendah, jadi mengapa dia tidak melakukannya? Adakah dia memang mahu ditangkap? Adakah dia hanya mahukan perhatian? Siapa tahu dan terus terang, kamin rasa ada masalah yang jauh lebih besar di luar sana daripada seorang anak kaya buat perangai.

BFM tweet mengenai insiden itu hari ini dan ia berbunyi “Seorang wanita, yang memandu Mercedes-Benz A-Class, telah menjelaskan baki tol tertunggak sebanyak RM275.65 selepas dia mengelak daripada membayar bayaran tol sebanyak 45 kali. Pengendali lebuh raya Prolintas berkata wanita itu bersetuju membayar jumlah itu selepas dia diberhentikan di pondok tol di Lebuh Raya Bertingkat Ampang-KL.”

Kita semua boleh bersetuju bahawa RM276 pastinya bukan wang yang banyak untuk seseorang yang mampu untuk memandu Mercedes-Benz. Lagi pun, jenama itu menjual kereta mewah Jerman. Terus terang kami tidak percaya orang seperti ini wujud. Mereka mahu memandu kereta mewah tetapi tidak boleh, tidak mahu membayar tol? Kenapa?

elak bayar tol 4.0

Jelas sekali dia tidak mengalami masalah kewangan. Berdasarkan fakta yang kami ada pemandu Mercedes-Benz itu bersetuju untuk membayar caj tol tertunggak hampir serta-merta selepas ditangkap, dia jelas berkemampuan.

Jika semua yang diperlukan oleh wanita ini untuk membayar caj tolnya adalah untuk ditangkap maka apakah yang menghalangnya daripada melakukannya lagi? Lebih penting lagi, adakah dia benar-benar belajar sesuatu daripada ini? Jika tidak, mengapa? Adakah hukuman itu tidak cukup berat? Atau mungkin dia tidak peduli langsung? Siapa tahu.

Sama ada tindakkan pengendali tol itu setimpal atau tidak, ia bukan untuk kami tentukan. Pesalah telah membayar caj tertunggaknya, satu-satunya perkara yang perlu dipersoalkan ialah apa yang akan dilakukan oleh pengendali tol pada masa depan untuk menghalang lebih ramai orang daripada melakukan sesuatu yang serupa.

Maklumat dan gambar terimakasih kepada BFM serta tweet mereka dipautkan di sini.

Previous post

MINI Elektrik Dikemaskini Di Malaysia Untuk Model 2023

Next post

Peugeot 408 Baharu: Tidak Dijangka Dari Setiap Sudut

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *