Berita Auto

Suzuki Jimny 5 Pintu Disahkan Untuk Pengeluaran 2023

Adakah Naza Eastern akan mengimport masuk Jimny 5-Door terbaharu ini?

Suzuki Jimny yang ikonik, seperti VW Beetle dan Mini Minor, ia serta-merta dikenali kerana penampilannya yang ‘comel’.

Jenama Suzuki dihidupkan semula beberapa tahun lalu di Malaysia dengan penjaga jenama baharu, Naza Eastern dan jualan Jimny 3 pintu amat memberangsangkan.

Mula-mula dilaporkan pada penghujung tahun 2021 bahawa Suzuki Jepun akan memperkenalkan Jimny lima pintu di pasaran asalnya diikuti India dan seluruh Asia pada tahun seterusnya.

Jimny 5 pintu yang serba baharu ini sepatutnya dilancarkan hanya selepas Suzuki Jepun dapat menampung permintaan yang meningkat untuk Jimny 3 pintu dengan lebih baik.

Dengan Maruti Suzuki juga mengeluarkan Jimny 3 pintu semasa, telah disebut bahawa Maruti akan membina versi 5 pintu ini secara bersebelahan dan ini akan membolehkan pelanggan mendapatkan penghantaran Jimny mereka tidak lama lagi.

Suzuki Jepun juga dikatakan sedang membangunkan lebih banyak varian Suzuki Jimny standard. Jimny versi jarak roda panjang telah dijadualkan untuk membuat penampilan di Pameran Motor Tokyo 2021 yang dibatalkan (kerana Covid-19).

Berikut ialah dimensi Jimny 5 pintu. Ia akan menjadi 3,850 mm panjang, 1,645 mm lebar dan 1,730 mm tinggi. Ini menjadikan Jimny 5-pintu baharu 300mm lebih panjang daripada Jimny 3-pintu.

Sementara itu, tidak dinafikan bahawa faktor keinginan Jimny 4×4 dengan gabungan penggayaan tidak konformis, kabin yang direka dengan baik dan berfungsi, serta kejuruteraan yang mantap. Jimny generasi ke-4 ini adalah dan mungkin Jimny paling lengkap pernah dihasilkan.

Versi all-terrain terbesar pengeluar kereta Jepun khusus ini dibentangkan, selepas spekulasi ketibaannya ia baru sahaja dibentangkan di India (di mana ia dipasang untuk jualan tempatan dan juga eksport) dan dijangka tiba di negara lain tahun ini, 2023.

SUV kompak yang menarik ini berkembang untuk menampung penghuni belakang, sistem hiburan baharu, gril baharu, antara butiran lain.

Walau bagaimanapun, ia mengekalkan enjin 1.5Lnya dengan 103hp dan 99lb-foot. Pada pandu uji kami dengan versi 3 pintu, ia memberikan tork yang lebih kuat pada semua rpm berbanding pendahulunya, dengan tork yang mencukupi pada putaran rendah meningkatkan prestasi pemanduan terutamanya semasa memandu off-road, di mana revolusi rendah sering diperlukan.

Walaupun anjakan meningkat, ia mempunyai dimensi keseluruhan yang lebih kecil daripada enjin yang digantikannya, dengan pengurangan berat sebanyak 15 peratus, menyumbang kepada kecekapan bahan api yang dipertingkatkan.

Transmisi automatik 4-kelajuan juga telah direka bentuk semula untuk menawarkan kurang geseran dan penjimatan bahan api yang lebih baik. Corak anjakan telah ditukar daripada jenis gate terdahulu kepada jenis lurus (diselaraskan) untuk memudahkan operasi.

Tidak ada persoalan bahawa Jimny terbaru ini diingini dalam pelbagai bidang; gabungan penggayaan yang tidak konformis, kabin yang direka dengan hebat dan berfungsi, serta kejuruteraan yang mantap merupakan penghormatan kepada setiap Jimny yang telah hadir sebelum ini.

Peminat Jimny harus memerhatikan halaman Facebook dan Instagram Suzuki Malaysia atau layari laman web Suzuki Malaysia di www.suzukimalaysia.com untuk mendapatkan kemas kini lanjut.

Previous post

Pemanduan Mabuk Punca Kematian Kemalangan Jalan Raya Tahap Terendah

Next post

Volvo Akan Bina XC40 & C40 Elektrik Pacuan Belakang RWD

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *