Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Polestar 2 Mendapat Kemas Kini Utama Dengan Reka Bentuk Baharu

Polestar 2 mendapat reka bentuk baharu, motor baharu, bateri dan banyak lagi.

Setelah melepasi 100,000 jualan di 27 pasaran, Polestar 2 telah diberikan kemas kini yang besar untuk tahun model 2024. Perubahan itu termasuk reka bentuk yang dikemas kini yang membawanya selaras dengan bahasa reka bentuk Polestar 3 yang diumumkan. Apatah lagi, Polestar 2 kini menampilkan kamera ‘SmartZone’ dan susunan radar, motor elektrik baharu dan bateri yang lebih berkuasa antara lain. Perubahan pada persediaan rangkaian kuasa ini juga dicerminkan pada model XC40 dan C40 semua elektrik daripada Volvo.

Dari segi reka bentuk, perubahan terbesar datang dalam bentuk jeriji hadapan tertutup. Penutup gril baharu menyepadukan kluster ‘SmartZone’, potongan segi empat tepat kecil yang menempatkan kamera menghadap hadapan dan modul radar jarak pertengahan. Selain perubahan reka bentuk ini, Polestar 2 dengan Pek Prestasi juga membawakan reka bentuk roda aloi forged 20″ baharu. Perubahan dalam kosmetik bertujuan untuk mencerminkan peralihan bahasa reka bentuk Polestar 3 yang akan datang.

Penjana kuasa baharu juga merupakan sebahagian daripada kemas kini model tahun 2024. Polestar 2 kini dikuasakan oleh motor yang dibangunkan oleh Volvo Car. Motor ini lebih cekap dan menawarkan lebih prestasi. Semua varian motor tunggal kini dipacu roda belakang dengan output kuasa 220 kW (naik daripada 170 kW) dan 490 Nm (naik daripada 330 Nm). Pecutan dari 0-100km/j turun kepada 6.2 saat (turun daripada 7.4 saat).

Versi motor dwi menampilkan rear-drive bias dan rebalanced drivetrain setup dan torque-ratio. Motor asynchronous baharu pada gandar hadapan menyokong motor belakang utama. Jumlah keluaran sistem model pacuan semua roda ialah 310 kW dan 740 Nm (naik daripada 300kW dan 660 Nm). Traction, kecekapan dan prestasi semuanya telah dipertingkatkan dan ia kini melakukan pecutan abad dalam hanya 4.5 saat, ditambah dengan motor hadapan ditanggalkan secara automatik apabila tidak diperlukan.

Dengan Pek Prestasi pilihan (dan boleh dimuat turun pada kenderaan Polestar 2 Long range Dual Motor) yang layak, kuasa adalah sehingga 350 kW dan masa 0-100km/j turun kepada 4.2 saat.

Juga baharu pada semua model Polestar 2 di kebanyakan pasaran ialah bateri litium-ion yang dinaik taraf. Ini kini sehingga 82kWj daripada CATL dengan 27 modul pada model jarak jauh. Bateri baharu ini lebih cekap dan mengecas lebih pantas, sehingga 205kW pada Pengecasan Pantas DC. Julat kini 592km dengan cas penuh, naik 105km yang ketara berbanding model keluar. Model Jarak Jauh dengan motor tunggal mempunyai jarak 635km setiap pengecasan, naik 84km.

Model julat standard masih 69kWj dengan 24 modul walaupun kini dibekalkan oleh LG Chem. Bateri ini kini mengecas maksimum 135kW berbanding Pengecasan Pantas DC. Julat pada model ini kini 518km, iaitu peningkatan sebanyak 40km. Semua penambahbaikan kepada prestasi ini datang pada kos yang lebih rendah kepada alam sekitar. Polestar melaporkan bahawa pelepasan karbon telah dikurangkan bagi setiap kereta daripada 7 tan kepada 5.9 tan hasil daripada kimia sel yang lebih baik.

Peralatan standard juga telah pertingkat dengan semakan ini. Sistem Maklumat titik buta dengan sokongan stereng, Amaran Lalu Lintas Rentas dengan sokongan brek, dan Rear Collision Warning and Mitigation, kamera pandangan sekeliling 360 darjah, cermin luaran yang pemalapan automatik dan pengecas telefon wayarles semuanya standard sekarang. Harga untuk Polestar 2 2024 bermula pada EUR 50,190 (RM234,000 mengikut kadar hari ini) dan penghantaran dijangka pada S3 2023.

Previous post

Majoriti Gerai R&R PLUS Mula Berniaga Tanpa Tunai - Cashless

Next post

Platform Penyewaan Kereta SOCAR Yakin Dengan Pertumbuhan Pada 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *