Berita Auto

Peugeot 408 Baharu: Tidak Dijangka Dari Setiap Sudut

Peugeot 408 fastback ialah kereta jenis baharu Peugeot.

Peugeot memanggil 408 fastback baharu mereka sebagai ‘unexpected’, tetapi betulkah? Pengeluar kereta Perancis itu berkata tawaran terbaharu mereka ialah jenis kenderaan Peugeot baharu dan mendakwa ia tidak dijangka dari setiap sudut. Sekarang kerana kami masih belum memandu kereta itu, kami tidak boleh mengulas mengenainya lagi, tetapi sebaliknya, kami fikir kereta itu benar-benar – ‘unexpected’.

Pendek kata, Peugeot 408 baharu ini, hebat. Kereta itu berbeza dan itulah yang menjadikannya tidak dijangka. Ia adalah model Peugeot pertama dalam sejarah yang menggabungkan badan fastback dalam segmen C dengan feline stance dan daya tarikan yang kuat bercampur dengan kecemerlangan kejuruteraan yang memfokuskan pada elektrifikasi. Jadi ya, memang ‘unexpected’.

Ciri utama dan paling memukau Peugeot 408 yang menarik perhatian serta-merta ialah siluetnya. Reka bentuk fastback dan garisan tajam sesuai dengan perkadaran seimbang kereta dengan sangat baik dan menjadikannya kelihatan lebih besar sedikit daripada yang sebenarnya. Ia juga menampilkan lambang baharu jenama itu yang menarik untuk dilihat.

Elemen lampu LED berbentuk taring tandatangan pada bahagian hadapan, yang merupakan sentuhan tipikal Peugeot, memberikan kereta itu rupa yang lebih anggun kerana kereta itu kelihatan agak lebar sebaliknya. Lampu belakang juga Peugeot klasik dengan reka bentuk tiga cakar dan semua ini menjadikan kereta itu lebih diminati.

Selain itu, Peugeot 408 baharu adalah 4,630mm panjang dan mempunyai jarak roda 2,730mm yang menjadikan kereta itu sangat luas terutamanya di kabin belakang. Kabin belakang menawarkan 188mm ruang kaki manakala but menawarkan 536 liter yang besar supaya kereta secara keseluruhannya jauh lebih luas dan praktikal daripada yang dijangkakan (Get it?).

Peugeot 408 baharu juga akan tersedia dalam 6 warna dengan dua daripadanya adalah serba baharu, iaitu blue obsession dan titane grey dengan empat warna kembali, elixir red, pearly white, artense grey dan perla nera black. Walau bagaimanapun, ia adalah di dalam di mana perubahan yang paling tidak dijangka berada.

Bahagian dalam Peugeot 408 serba baharu dilengkapi dengan Peugeot i-kokpit generasi terbaharu dengan reka bentuk stereng kompak yang boleh dikenali serta-merta dan susun atur konsol tengah baharu dengan dua skrin sentuh, satu di atas satu sama lain untuk infotainment dan sistem masing-masing dengan suis di bawah untuk kemudahan.

PEUGEOT_408_1.0

Peugeot 408 dikuasakan oleh enjin petrol yang menghasilkan 130hp dan digandingkan dengan kotak gear automatik EAT8 8-kelajuan dan dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu komprehensif yang menampilkan kawalan pelayaran adaptif pemantauan titik buta jarak jauh sehingga 75 meter , amaran trafik belakang dan banyak lagi.

Amacam? Adakah anda mahukan Peugeot menjual 408 baharu ini di Malaysia? Kami mahu, tetapi meragui jenama itu akan lakukannya.

Previous post

Tiada Hukuman Atau Denda Elak Bayar Tol 45 Kali

Next post

Mitsubishi Motors Malaysia Menjual 24K Kereta Pada 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *