Bisnes

McLaren Menjual Koleksi Warisan Untuk Membiayai Artura

McLaren melakukan ini untuk membiayai kereta EV baharunya.

Pembuat kereta British McLaren tidak asing dengan masalah kewangan, lagipun, syarikat itu menghadapi lebih banyak masalah wang berbanding pembuat kereta lain beberapa tahun kebelakangan ini. Ia menjadi teruk sekali sehingga syarikat itu terpaksa menjual ibu pejabatnya sendiri dan kemudian segera menyewanya semula pada tahun 2021. Kini jenama itu baru-baru ini juga dijual daripada koleksi warisannya.

15052019_New-McLaren-GT_7.0

Kini, ia telah dilaporkan bahawa McLaren baru-baru ini menjual sejumlah kereta yang tidak ditentukan jumlahnya daripada koleksi warisannya sendiri dengan harga USD123 Juta untuk mengumpul dana bagi pembangunan kenderaan, khususnya untuk kereta super McLaren Artura, kepada pemegang saham utamanya dan dana kekayaan negara Bahrain, Mumtalakat Holding Co.

Sesiapa yang mengetahui apa-apa tentang McLaren tahu bahawa kereta jenama itu tidaklah murah, untuk dibeli atau dibuat. Lebih-lebih lagi, kereta yang menjadikannya koleksi warisan selalunya adalah kereta yang lebih berharga daripada yang dijual oleh jenama itu kepada pelanggannya, jadi mengapa McLaren hanya menjual kereta ini dengan begitu sahaja?

Jawapannya mudah tetapi mengejutkan. Ini pernah berlaku sebelum ini. Ya, McLaren telah menyatakan secara rasmi bahawa jenama itu sekali-sekala akan menjual beberapa kenderaan daripada koleksi warisannya sendiri untuk memastikan operasi mengikut sasaran. Walau apa pun, ia masih menjadi masalah besar memandangkan ini adalah kenderaan McLaren teratas yang sedang kita bicarakan.

McLaren

Walau bagaimanapun, wabak ini telah menjejaskan banyak pembuat kereta di seluruh dunia secara negatif dan McLaren nampaknya mengalami kelewatan ini lebih sedikit berbanding kebanyakan pembuat kereta. Malah, syarikat itu berkata ia hanya berjaya membuat penghantaran kepada sebilangan kecil pelanggannya setakat Disember.

Dana yang diperoleh McLaren daripada jualan baru-baru ini adalah untuk menyediakan peningkatan teknikal kepada Artura, supercar hibrid V6 pertama syarikat itu dan kami lebih teruja berbanding sebelum ini untuk melihat apa yang McLaren akan lakukan dengan kereta ini dengan tambahan wang yang telah diperoleh oleh jenama itu.

Banjir-McLaren-P1-1-Hurricane-Ian-4.0

Apa yang menyedihkan ialah, koleksi warisan McLaren terdiri daripada lebih 50 model pengeluaran berprestasi tinggi serta kereta lumba dan semua kereta ini adalah ikonik. Dengan ini, McLaren jelas tidak suka menjual kereta ini tetapi malangnya, beggars can’t be choosers.

Selain itu, McLaren juga melaporkan kerugian sebanyak USD247 Juta pada tiga suku pertama tahun itu malah menerima pembiayaan daripada Dana Pelaburan Awam Arab Saudi dan lain-lain baru-baru ini hanya untuk terus bertahan. Pada asasnya McLaren memerlukan lebih banyak wang daripada yang boleh dibuat oleh kereta baharunya jika ia merancang untuk bertahan untuk beberapa tahun akan datang.

McLaren

Amacam? Adakah anda akan sedih jika McLaren muflis dan berhenti menjual kereta? Kami berharap ia tidak perlu sampai ke situ.

Previous post

Kunci Digital BMW Kini Boleh Dikongsi Antara Peranti iOS Dan Android

Next post

Nio ET7 EV Menang Anugerah Kereta Terbaik Di Sweden

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *