Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Debut Dengan Penjana Rotary Dan Plug-In

Enjin rotary sebagai penjana menambah jarak Mazda MX-30 dari 199km kepada 600km.

Mazda MX-30 adalah usaha pertama syarikat itu ke dalam kenderaan elektrik bateri. Walaupun reka bentuk dan pemanduan kereta itu pasti mengagumkan, ramai yang menyatakan jaraknya yang lemah sejauh 199km pada cas penuh. Hari ini, Mazda menebus dirinya dengan versi baharu kenderaan yang lengkap dengan penjana enjin rotary yang memanjangkan julat dan keupayaan pemalam untuk pemulihan julat yang lebih pantas. Dengan dua teknologi tambahan ini, Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV mempunyai tiga kali ganda jarak pemanduan – 600km!

E-Skyactiv R-EV Powertrain Baharu

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV sebenarnya adalah pakej yang cukup bijak. Komponen tunggal yang paling mahal dalam mana-mana kenderaan elektrik ialah bateri traction. Dengan menggunakan range extender, Mazda mampu mengurangkan saiz bateri itu kepada hanya 17.8kWj. Bateri sebesar ini tanpa range extender rotary hanya akan mengembalikan jarak kira-kira 85km pada cas penuh.

Enjin Putar Sebagai Penjana

Dengan motor rotary 830cc ‘8C’ baharu yang berfungsi sebagai penjana dan tangki bahan api 50 liter, julat ini menjangkau sehingga 600km iaitu kira-kira apa yang boleh ditawarkan oleh kenderaan elektrik pengeluaran terbaik hari ini. Enjin rotary kecil ini tidak mempunyai sambungan mekanikal apa-apa pada roda, jadi sistem ini tidak berbeza dengan sistem e-Power Nissan tetapi dengan kelancaran yang wujud pada motor wankel berputar. Lebih-lebih lagi, keseluruhan sistem menghasilkan hanya 21g CO2 setiap km – kurang daripada separuh pelepasan hibrid plug-in standard seperti BMW 330e.

Enjin rotary hanya berukuran 120mm x 76mm, membolehkan ia dipakej betul-betul di sebelah motor elektrik, nyahpecutan dan penjana dalam pakej yang hanya 840mm lebar. Keseluruhan pemasangan muat di bawah bonet dalam rangka badan MX-30 yang sama tanpa pengubahsuaian.

Pembinaan aluminium motor 8C menjadikannya 15kg lebih ringan daripada enjin Renesis twin-rotor terakhir yang masuk ke dalam RX-8. Rotary pengeluaran terbaru ini menampilkan suntikan terus dan Exhaust Gas Recirculation untuk pelepasan dan kecekapan bahan api yang lebih baik.

Keupayaan Plug-in Untuk Pemanduan Pelepasan Sifar

Jika itu tidak mencukupi, Mazda turut membina keupayaan hibrid plug-in ke dalam MX-30 R-EV untuk mereka yang mencari pemanduan sifar pelepasan jarak dekat. Terima kasih kepada baterinya yang kecil, pengecasan AC mengambil masa hanya 50 minit manakala Pengecasan Cepat DC boleh disiapkan dalam masa 25 minit.

Perwatakan Pemanduan yang Diperbaiki

Sebagai satu lagi bonus tambahan, versi MX-30 ini lebih baik sedikit dari segi pecutan berbanding versi elektrik sepenuhnya berkat keluaran motor elektrik sebanyak 166PS dan tork 260Nm. Tiga mod pemanduan – Normal, EV dan Cas membenarkan sedikit fleksibiliti dalam gaya pemanduan walaupun kelajuan maksimum kenderaan tidak dipengaruhi oleh mod yang dipilih. Begini cara mod pemacu berfungsi pada Mazda MX-30 R-EV:

Normal Mode

Mod biasa menyampaikan pemacu elektrik selagi terdapat cas bateri yang mencukupi. Jika lebih banyak kuasa diperlukan daripada yang boleh dihantar oleh bateri, maka penjana enjin berputar akan diaktifkan berdasarkan tahap tekanan pedal pemecut.

EV Mode

Mod EV menetapkan kereta dalam pemanduan elektrik bateri tulen sehingga bateri habis sepenuhnya. Hanya apabila pemandu perlu memecut secara tiba-tiba dan sengaja melepasi titik tertentu, enjin rotary akan diaktifkan untuk kuasa maksimum. Ini adalah setanding dengan fungsi kickdown dalam kenderaan transmisi automatik standard.

2024-Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-10.7

Charge Mode

Dalam Mod Caj, pengguna boleh meminta enjin rotary mengekalkan jumlah cas bateri tertentu. Apabila cas bateri melebihi paras itu, kereta akan beroperasi dengan berkesan dalam mod Normal sehingga ia kembali ke paras yang ditentukan.

Previous post

Trak Pikap Peugeot Landtrek Akan Dilancarkan Dengan Harga RM123K

Next post

Pemanduan Mabuk Punca Kematian Kemalangan Jalan Raya Tahap Terendah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *