Konsep / Lakaran / Intipan

Konsep Peugeot Inception Tidak Langsung Kelihatan Seperti Yang Lain

Konsep Inception Peugeot membawakan sedikit perisa Perancis kepada mobiliti-elektro.

Orang Perancis akan selalu cuba membuat kereta yang lain dari yang lain – dan mereka masih serupa dalam usia kenderaan elektrik sekarang ini. Peugeot baru sahaja mempamerkan Konsep Inception dan ia tidak seperti yang pernah kita lihat sebelum ini.

Kami pun tidak pasti di mana untuk bermula, jadi kami akan bercakap tentang spesifikasi teknikalnya terlebih dahulu.

Konsep Inception adalah berdasarkan platform STLA Large yang khusus untuk elektrik, yang dikongsi di Stellantis. Platform ini membolehkan Peugeot mereka bentuk kenderaan setinggi 1.34m dan panjang 5m.

Platform ini dikuasakan oleh AI (artificial intelligence) dan teknologi seperti STLA Brain, STLA SmartCockpit dan STLA AutoDrive.

Platform 800V dilengkapi dengan bateri 100kWh yang sepatutnya memberikannya jarak hampir 800km.

Dengan dua motor elektrik dan output 680hp, konsep Inception boleh pergi dari 0-100km/j dalam masa kurang daripada 3 saat. Pengecasan induction wayarles disebut-sebut sebagai ciri yang mungkin untuk kenderaan ini.

Peugeot-Inception-Concept-1.0

Bahagian dalamannya juga agak revolusioner. Ia didatangkan dengan versi i-Cockpit yang serba baharu, kali ini dengan sistem kawalan ‘Hypersquare’ baharu. Ini mengelakkan stereng tradisional untuk kawalan elektrik digital dengan kawalan steer by wire.

Semua fungsi teras boleh diakses menggunakan Hypersquare, termasuk penyaman udara, kelantangan radio dan fungsi ADAS. Apabila Inception memandu sendiri, Hypersquare masuk balik untuk mendedahkan skrin panoramik yang besar dari lantai. Peugeot menyasarkan untuk memperkenalkan Hypersquare pada kereta pengeluaran menjelang 2030.

Inception juga dibayangkan dengan kaca yang direka untuk seni bina. Perkara lain yang dilakukan Peugeot secara berbeza termasuk peninggalan papan pemuka, crossbar and bulkhead untuk pandangan jalan yang terbuka sepenuhnya.

Untuk menjadikan semuanya lebih mampan, kokpit mendapat tekstil acuan yang diperbuat daripada sisa fabrik serta upholsteri tempat duduk daripada 100% poliester kitar semula.

Konsep Inception mungkin tidak akan dikeluarkan, tetapi Peugeot mengatakan bahawa ia akan digunakan untuk memberi inspirasi kepada portfolio mereka mulai 2025 dan seterusnya. Apa pendapat anda tentang Konsep Peugeot Inception ini? Kami rasa ia boleh menjadi produk yang sesuai untuk Peugeot membuat kemunculan semula besar-besaran ke pasaran AS. Mereka meninggalkan pasaran AS pada tahun 80-an. Dengan sokongan daripada Stellantis dan selera pasaran AS untuk kenderaan elektrik, versi pengeluaran Inception boleh menjadi produk yang sesuai untuk pengembaliannya.

Previous post

Hab Gaya Hidup EV GO TO-U Dibuka Di Cyberjaya

Next post

GR Corolla Akan Tiba 2023 Dan Mungkin Dengan Harga RM248,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *