Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Harga Toyota Prius 2023 Bermula Dari RM118k Di Jepun

Sistem Hibrid Plug-in Prius 2.0 liter ini menghasilkan 223 PS.

Akhir tahun lepas Toyota memperkenalkan Prius serba baharu buat kali pertama di peringkat global, dengan model Series Parallel Hybrid (HEV) akan dilancarkan pada musim sejuk tahun ini dan model Plug-in Hybrid (PHEV) sedia dilancarkan pada musim bunga 2023.

Prius baharu didatangkan dengan Sistem Hibrid Plug-in 2.0 liter pertama Toyota untuk memberikan pecutan dan kesenyapan yang dipertingkatkan secara mendadak daripada model sebelumnya.

Gabungan Dynamic Force Engine berkecekapan tinggi dan bateri litium-ion untuk pemacu keluaran tinggi mencapai output sistem maksimum sebanyak 223 PS sambil mengekalkan tahap kecekapan bahan api yang sama seperti model sebelumnya.

Versi ini mempunyai prestasi dinamik yang luar biasa dengan pecutan berkuasa PHEV, mencapai 0-100 km/j dalam 6.7 saat.

Jarak pemanduan EV adalah kira-kira 50 peratus lebih tinggi daripada model sebelumnya. Ini bermakna, dengan prestasi bateri yang dipertingkatkan, Prius baharu boleh beroperasi pada mod EV sahaja untuk kebanyakan pemacu harian.

Menariknya, Prius baharu ini menawarkan peningkatan 60 peratus kuasa kuda, 16 peratus peningkatan tork, dan bingkai yang diperkukuh untuk ketegaran, yang meningkatkan kualiti tunggangan.

Ia juga dilengkapi dengan “My Room Mode” yang membolehkan pengguna menikmati penyaman udara dan sistem audio daripada sumber kuasa luaran dengan menghidupkan suis kuasa semasa mengecas, menjadikan ruang dalaman lebih selesa.

Dengan PHEV, pek bateri terletak di bawah tempat duduk belakang dan bukannya di kawasan kargo, memberikan Prius baharu pusat graviti yang lebih rendah dan lebih kapasiti kargo.

Bersama-sama, ciri ini memberikan keseimbangan antara prestasi pemanduan sporty dan kemudahan penggunaan yang lebih baik.

Jadi, berapakah harga jualannya apabila tiba di Malaysia hujung tahun ini? Well, harga jualan di Jepun bermula dari RM118k dan meningkat kepada RM134k dengan pilihan tambahan.

Dengan sistem cukai import tempatan kami (ia BUKAN kereta elektrik penuh jadi akan ada cukai import ke atas Prius baharu ini), ini boleh mendorong harga permintaan Malaysia lebih hampir kepada RM190k atau lebih yang masih boleh dicapai oleh ramai rakyat Malaysia yang mengagumi Toyota yang kelihatan licik ini.

Lebih 27 tahun selepas model pertama dijual, Toyota Prius 2023 ini telah dilahirkan semula dengan reka bentuk tersendiri dan prestasi yang dipertingkatkan.

Previous post

Acara Mitsubishi XPANDER Venture Hujung Minggu Ini Di Shah Alam

Next post

BMW Motorrad Malaysia Memperkenalkan Motosikal Elektrik Baharu CE 04

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *