Berita Auto

GR Corolla Akan Tiba 2023 Dan Mungkin Dengan Harga RM248,888

GR Corolla akan menjadi lebih eksklusif berbanding GR Yaris.

GR Corolla akan datang dari Kilang GR khusus di Motomachi, Jepun. Kemudahan pengeluaran ini ialah tempat kelahiran legenda seperti Lexus LFA dan Supra A80 dan kini menjadi rumah kepada barisan pengeluaran GR pertama, di mana GR Corolla dan GR Yaris dijual selaju ia dipasang.

Jadi, berapakah anggaran harga jualan untuk GR Corolla ini di Malaysia apabila tiba tahun ini?

Well, harga pelancaran GR Yaris pada Disember 2020 ialah RM299,000. GR Yaris dikuasakan oleh enjin petrol pengecas turbo 1.6 liter 3 silinder berkemampuan 261 PS @ 6,500 rpm dan tork 360 Nm @3000-4600 rpm dipadankan dengan kotak gear manual 6-kelajuan.

Sementara itu, seperti GR Yaris yang dipasang oleh pakar bermakna setiap GR Corolla mengambil masa lebih lama daripada kereta keluaran besar-besaran konvensional. Barisan pemasangan telah diperkemas untuk ketepatan, dengan elemen seperti penjajaran badan dan pemeriksaan kimpalan untuk memastikan setiap GR Corolla dibuat dengan penjagaan dan perhatian yang teliti.

TOYOTA GAZOO Racing telah mengumpulkan juruteknik berkemahiran tinggi dari seluruh syarikat untuk mengusahakan GR Corolla. Pasukan ini bukan sahaja berfungsi untuk memasang setiap GR Corolla tetapi juga membantu meningkatkan kemahiran teknikal pekerja lain di seluruh kemudahan Toyota apabila pembelajaran dikongsi.

Tempahan untuk GR Corolla dibuka di Malaysia pada Mei 2022 dan hanya dalam beberapa minggu semua unit yang diperuntukkan telah diambil. Tiada harga jualan telah didedahkan tetapi tekaan pantas mencadangkan harga antara RM348,000 hingga RM368,000 kerana GR Corolla (spesifikasi tinggi) berharga USD42,900 di Amerika Utara (RM195,000) sebelum menambah duti tempatan Malaysia kami untuk kereta import Jepun.

Untuk GR Corolla, jurutera Toyota menggunakan power-plant G16E-GTS pengecas turbo yang sama yang digunakan dalam GR Yaris yang habis dijual secara global dan meningkatkan pengeluarannya untuk prestasi yang anda rasai. Terima kasih kepada sistem ekzos tiga paip, GR Corolla menghasilkan 300hp dan nota ekzos yang memuaskan tanpa sebarang bunyi enjin yang ditambah.

Untuk kegembiraan murni gemuruhnya, paip tengah dibuka semasa idling dan sehingga 20 mph, di mana ia kemudiannya akan ditutup. Pada 4,500 RPM paip dibuka semula, mengurangkan tekanan belakang ekzos untuk pecutan yang kuat.

G16E juga mendapat manfaat daripada teknologi sukan permotoran yang memaksimumkan prestasi, termasuk penyejukan piston jet berbilang minyak, injap ekzos berdiameter besar dan port masuk bahagian mesin.

Kompak dan ringan, enjin 12-injap DOHC menampilkan turbo single-scroll ball-bearing dan dipadankan dengan intelligent Manual Transmission (iMT) 6-kelajuan dengan padanan putaran direka bentuk untuk menampung tahap tork yang tinggi. Pengecas turbo disepadukan dalam manifold ekzos, mengurangkan berat badan, manakala kawalan gas pintasan pintu buangan digunakan untuk meningkatkan kecekapan pemanasan pemangkin.

Pembakaran disuap oleh Toyota’s D-4S direct dan sistem port fuel injection, yang beroperasi pada tekanan tinggi untuk penyebaran bahan api maksimum.

Jika anda ingin tahu tentang penggunaan bahan apinya, lebih baik anda melihat kepada membeli Toyota Yaris stok 1.5L NA atau Vios. GR ini ialah mesin berprestasi dan akan mengekstrak yang paling menyeronokkan daripadanya pada setiap ignition.

Previous post

Konsep Peugeot Inception Tidak Langsung Kelihatan Seperti Yang Lain

Next post

Siapa Nombor Satu Jualan 2022? Toyota atau Honda?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *