Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pemandu EV TIADA Isu Dengan Pengecasan Semasa Balik Kampung TBC

Pemandu EV di Malaysia yang balik kampung mendapati bahawa pengecasan tidak menjadi masalah sama sekali.

Hari ini adalah hari bekerja pertama selepas hujung minggu cuti CNY 2023 yang panjang, dan nampaknya kebanyakan rakyat Malaysia yang memilih untuk memandu kenderaan elektrik (EV) mereka untuk pulang ke kampung halaman masing-masing di seluruh negara mendapati bahawa pengecasan bateri BUKAN isu besar sama sekali.

Sementara itu, kami memantau halaman Facebook Malaysia pemilik kereta elektrik yang sangat aktif sepanjang cuti Tahun Baharu Cina 2023 untuk melihat bagaimana pemilik kereta elektrik baharu di Malaysia menguruskan pengecasan bateri mereka semasa mereka melalui lebuh raya dan juga jalan negeri di sekitar Malaysia.

Menariknya, kini terdapat beberapa ratus (BYD dan ORA Good Cat) pemilik baharu kereta elektrik buatan China yang berjalan di sekitar Lembah Klang dan kebanyakan mereka membawa mesin mobiliti berteknologi tinggi baharu mereka pulang ke kampung halaman masing-masing untuk ditunjukkan kepada ibu bapa dan saudara mara mereka.

Berita baik ialah hampir setiap posting yang kami baca menyatakan bahawa aplikasi mengecas telefon pintar mereka dan peta Google berfungsi dengan lancar dan pengalaman mengecas bateri mereka adalah mudah berkat nasihat pantas dan berguna daripada pemilik kereta elektrik yang lebih berpengalaman di Malaysia.

Ya, terdapat beberapa isu sepanjang perjalanan. Kes biasa kereta petrol dan diesel serta pengguna motosikal yang diletakkan kenderaan mereka di tempat pengecasan bateri dan segelintir pengecas bateri yang tidak berfungsi dengan baik.

Well, ia semakin bertambah baik dan rangkaian semakin berkembang apabila anda membaca ini dan pakar kereta elektrik kami, Datuk Sharol Halmi dari MyEVOC mempunyai beberapa perkara untuk dikongsi di bawah.

“Ini sememangnya berita yang dialu-alukan, terutamanya bagi bakal pemilik EV yang prihatin dengan kejadian tahunan pulang kampung”.

Walau bagaimanapun, kita tidak seharusnya berpuas hati dan kita harus terus mendesak untuk penambahbaikan selanjutnya seperti:

1. Sediakan lebih banyak gerai/cerucuk/penyambung setiap lokasi lebuh raya.

2. Kembangkan kawasan RnR supaya tempat pengecasan EV tidak menjejaskan kawasan parkir sedia ada. Ini akan mengurangkan insiden ICEing semasa tempoh sibuk.

3. Sediakan lebih banyak pengecas ke utara dari KL, termasuk Lebuhraya Pantai Barat baharu, untuk menggalakkan pemilik EV mengambil laluan alternatif ini ke utara.

4. Sediakan lebih banyak pengecas ke arah Pantai Timur Semenanjung. Hari ini laluan ke sana tidak seimbang di mana terdapat dua lokasi 90+90 kW (Gambang dan Paka) tetapi hanya satu 50 kW dalam perjalanan pulang ke KL.

Dalam jangka masa pendek hingga sederhana mungkin lebih masuk akal untuk menggunakan hab pengecasan berhampiran susur keluar lebuh raya untuk menangani kerenah peraturan lebuh raya dan kekurangan ketersediaan kuasa.

Kutipan tol pelbagai lorong aliran bebas juga akan membantu.

Previous post

Perlumbaan Menjadi Sebahagian Daripada Industri Kereta Elektrik USD1.2 Trilion

Next post

Majoriti Gerai R&R PLUS Mula Berniaga Tanpa Tunai - Cashless

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *