Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Terserempak Dengan Volvo C40 Electric Sports Crossover Di PJ

Pelancaran Volvo C40 ini tidak lama lagi dan akan menjadi satu lagi jualan hangat untuk Volvo Car Malaysia.

Nampaknya Volvo Car Malaysia tidak memperlahankan rentak mereka dengan kenderaan elektrik dan kami baru sahaja melihat Crossover elektrik serba baharu ini dipunggah di luar ibu pejabat korporat mereka di Petaling Jaya.

Versi XC40 Recharge yang lebih pendek dan lebih kemas, C40 Recharge ini dibina atas platform modular yang sama seperti EV pertama Volvo dan telah dihasilkan di kilang Volvo di Ghent, Belgium sejak Oktober 2021.

Sementara itu, bahagian belakang Volvo C40 Recharge menampilkan reka bentuk bahagian belakang yang menarik untuk digunakan dengan garis bumbung bawah, manakala reka bentuk hadapan baharu memperkenalkan wajah baharu untuk Volvo elektrik dan termasuk lampu hadapan dengan teknologi piksel terkini.

Di dalam, Volvo C40 Recharge menyediakan pelanggan dengan kedudukan tempat duduk tinggi yang digemari kebanyakan pemandu Volvo, manakala ia tersedia dengan pelbagai pilihan warna dan deco yang unik untuk model tersebut. Ia juga merupakan model Volvo pertama yang bebas kulit sepenuhnya.

Menariknya, seperti XC40 Recharge, C40 Recharge didatangkan dengan salah satu sistem infotainmen terbaik di pasaran, dibangunkan bersama dengan Google dan berdasarkan sistem pengendalian Android. Ia menyediakan pengguna dengan apl dan perkhidmatan Google terbina dalam, seperti Google Maps, Google Assistant dan Google Play Store.

Data tanpa had membolehkan sambungan yang unggul dan C40 Recharge akan menerima kemas kini perisian melalui udara. Ini bermakna ia akan terus bertambah baik dari semasa ke semasa selepas ia meninggalkan kilang.

Penggerak terdiri daripada motor elektrik berkembar, satu di hadapan dan satu di gandar belakang, dikuasakan oleh bateri 78kWj yang boleh dicas pantas hingga 80 peratus dalam masa kira-kira 40 minit. Ia menawarkan jarak jangkaan sekitar 420km (261 batu), yang dijangka bertambah baik dari semasa ke semasa melalui kemas kini perisian melalui udara.

Volvo membina pek bateri litium-ion di dalam cangkerang logam yang dipanggil Safety Cage, untuk menyerlahkan komitmen syarikat terhadap keselamatan sejak tali pinggang keselamatan bahu tiga mata pertama dalam industri pada tahun 1959.

Volvo Cars menggunakan pembekal bateri LG Chem dari Korea Selatan dan CTAL dari China. Volvo Recharge ialah sub-jenama elektrik syarikat.

Terdapat juga Polestar, sub-jenama prestasi yang berkembang menjadi sub-jenama elektrik prestasi (kiraan PHEV) kepada sub-jenama elektrik, dengan sedan Polestar 2 menjadi varian pengeluaran besar-besaran pertama.

Jadi, harga jualan? Baik, harga itu mungkin sangat hampir dengan harga jualan semasa XC40 Recharge yang popular (klik di sini untuk mendapatkan maklumat lanjut).

Previous post

Porsche 718 Cayman GT4 RS Kini Di Malaysia RM1.55M

Next post

EVE Energy Akan Mendirikan Pangkalan Bateri Litium Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *