Bisnes

Jualan PROTON Afrika Selatan Lebih Baik Dari HAVAL Dan Chery

Nampaknya, jualan PROTON di Afrika Selatan semakin meningkat setelah mereka mengeksport 1,000 unit lagi.

Pelancaran jenama PROTON Afrika Selatan dan pelancaran PROTON X50 dan PROTON X70 di sana hanya berlaku pada 14 September 2022. Baru-baru ini mereka mengeluarkan berita bahawa tambahan 1,000 unit PROTON sedang menuju ke Afrika Selatan dan terdapat banyak komen negatif tentang ‘jumlah kecil’ ini.

Sejak ketibaannya di Afrika Selatan, PROTON telah menyaksikan peningkatan yang perlahan tetapi berkesan dalam jualan dan pengembangan cawangan jualan.

Jika anda Google ‘PROTON South Africa’ anda akan melihat berpuluh-puluh pautan berita yang sangat positif tentang ketibaan PROTON dan juga ulasan pandu uji X50 dan X70.

Sekarang, sekiranya anda tidak tahu, Afrika Selatan adalah pasaran kereta yang besar dan mereka adalah progresif seperti Malaysia, mungkin lebih. Terdapat banyak kilang kereta yang mengeluarkan kenderaan mewah untuk pembeli domestik serta eksport ke Malaysia.

Menariknya, terdapat kereta jenama Jerman yang dibina di Afrika Selatan dan dijual di Malaysia.

Kemudian ada saingannya. Ya, beberapa pengeluar kereta China telah menubuhkan perniagaan dan telah perlahan-lahan mengembangkan kehadiran mereka di Afrika Selatan (SA) dan jenama yang sama kini berada di Malaysia atau akan mula dijual tidak lama lagi di Malaysia.

Jenama kereta Cina yang kita maksudkan ialah Chery dan Haval. Hanya dalam beberapa tahun dari ketibaannya, hanya segelintir yang dapat menandingi apa yang telah dicapai oleh Chery SA dalam masa yang singkat. Antara Januari dan Oktober 2022, Chery SA menjual lebih 10,000 kereta di dalam negara.

Chery tiba di SA hanya pada November 2021 dengan SUV Tiggo 4 Pro sebelum mengeluarkan model tambahan seperti Tiggo 7 Pro yang lebih besar dan Chery Tiggo 8 Pro dengan tujuh tempat duduk. Model yang sama dijadualkan untuk Malaysia pada 2023.

Kemudian baru-baru ini, Great Wall Motors dengan jenama kereta Havalnya secara rasmi mengumumkan bahawa jenama itu menjual hampir 20,000 kenderaan di pasaran Afrika Selatan pada 2021, peningkatan tahun ke tahun sebanyak 106 peratus dan rekod tertinggi. Kejayaan mereka datang daripada Haval H6 dan Haval Jolion.

Menurut Persatuan Pengilang Automobil Kebangsaan Afrika Selatan (Naamsa), pada 2019, Haval hanya menjual 872 kereta, manakala Chery hanya menjual beberapa unit sahaja.

Fast-forward ke 2022, kedua-dua jenama itu menjual banyak jenama kereta terkenal SA seperti Ford, Kia, Volkswagen dan juga BMW dan Mercedes-Benz.

Laporan jualan kenderaan baharu Naamsa untuk Oktober 2022 menunjukkan Chery menjual 1,229 unit dan Haval menjual 2,602 unit. Manakala BMW hanya menjual 946 unit dan Mercedes-Benz hanya menjual 737 unit.

Kini, setakat ini, PROTON telah menghantar 1,000 unit kenderaan PROTON ke Afrika Selatan untuk memenuhi permintaan kukuh dalam pasaran. Pembeli kereta Afrika Selatan sudah berminat dengan Proton X50 dan Proton X70 dengan nilainya untuk bersaing dengan jenama China.

Proton X50 adalah kira-kira saiz Hyundai Kona dan harganya kira-kira antara R449,900 (RM117,000) dan R579,900 (RM150,000), manakala SUV X70, yang hampir sama saiz dengan Haval Jolian. dan Chery Tiggo Pro, dijual antara R529,900 (RM137,000) dan R639,900 (RM166,000).

Jadi, inilah sebabnya ia satu berita yang besar untuk PROTON mengatakan mereka telah menghantar 1,000 unit tambahan ke Afrika Selatan untuk memenuhi permintaan yang meningkat.

Previous post

Hyundai Kona Baharu Dapat Reka Bentuk Diterajui EV Lebih Berani

Next post

Ora Good Cat Diarak Di Bukit Bintang Pada Malam Krismas

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *