Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pelancaran BYD Atto 3 Malaysia Pada 9hb Disember 2022

Iklan di media sosial mengesahkan tarikh pelancaran BYD Atto 3 di Malaysia.

BYD Atto 3 telah lama dikhabarkan untuk pasaran Malaysia. Minggu ini saja, kami telah menjumpai lokasi bilik pameran pertama BYD di Malaysia di Sime Darby Motors City. Malam tadi semasa scrolling media sosial, kami terjumpa iklan dengan tarikh pelancaran dan pandu uji Atto 3. Nampaknya kenderaan elektrik China ini akan membuat penampilan pertamanya di Malaysia pada 9 Disember 2022 di Bandar Malaysia.

Beberapa maklumat lain yang bocor daripada pendaftaran untuk pandu uji termasuk butiran hangat berikut:

2 varian akan ditawarkan – model standard dan model jarak lanjutan. Tarikh penghantaran dijangka pada S1 2023 dan harganya dijangka antara RM150,000 dan RM170,000 menjadikannya saingan utama Ora Good Cat.

Sesiapa sahaja boleh mendaftar untuk acara pelancaran mereka tetapi tempat adalah terhad. Tidak jelas sama ada model BYD lain akan dipertontonkan di upacara itu tetapi terdapat beberapa petunjuk bahawa syarikat itu mahu terus berusaha dengan Malaysia. BYD Atto 3 dalam bentuk julat standard mempunyai julat 345km manakala varian julat lanjutannya didatangkan dengan bateri Blade yang lebih besar berkemampuan jarak sejauh 420km. Pengecasan AC 7kW dan Pengecasan Cepat DC 70-80kW tersedia untuk cas selama 45 minit daripada 0% hingga 80% pengecasan.

Kenderaan elektrik yang lebih mampu milik yang akan diperkenalkan ke Malaysia oleh BYD ialah e6. MPV kompak ini mempunyai jarak 500km praktikal tetapi kelajuan tertinggi yang agak rendah iaitu 130km/j. Pengecasan Pantas DC 70kW membolehkan masa pengecasan 20%-80% hanya 40 minit manakala Pengecasan AC 6.6kW mengambil masa kira-kira 12 jam untuk mengecas bateri sepenuhnya.

Bilik pameran baharu ini akan menjadi sebahagian daripada Sime Darby Auto City yang terletak di Ara Damansara dan kedudukan bilik pameran BYD serba baharu ini akan berada betul-betul di belakang bilik pameran Auto Bavaria yang popular.

Terdapat kemudahan pengecasan bateri yang mencukupi dan juga tempat letak kereta yang luas di hadapan bilik pameran.

Sekiranya anda tidak tahu, BYD dan Sime Darby Motors menandatangani Perjanjian Pengedaran untuk membawa jenama NEV terkemuka dunia ke Malaysia pada bulan September tahun ini dan mereka pantas meneruskan operasi.

Model BYD lain yang dikhabarkan sedang dalam perancangan termasuk BYD Seal, yang disasarkan kepada Model Tesla 3.

Adakah anda akan mendaftar untuk memandu ujinya? EV berjenama Cina baharu manakah yang paling mengujakan anda?

Previous post

PROTON Akan Buka Pusat Alat Ganti Serantau Baharu Di Kuching

Next post

PDRM Melancarkan Sekatan Jalan Raya Bagi Mengekalkan Ketenteraman Awam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *