Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kami Diberi Peluang Pandu Uji Ora Good Cat 500 Ultra

Kami pandu slalom, emergency brake dan pandu sekitar Putra Jaya Model top-spec Ora Good Cat

Tidak lama lagi Great Wall Motor (GWM) akan melancarkan kereta elektrik mereka di Malaysia iaitu The Good Cat oleh ORA. ORA adalah singkatan untuk ‘Open, Reliable dan Alternative’ dan ia adalah salah satu jenama di bawah GWM yang khusus untuk kereta penumpang elektrik. Di China ia dikenali sebagai ‘Haomao’ dan di Eropah, ‘Funky Cat’. Sebuah kereta 5-pintu hatchback subcompact. Melihat kepada saiznya ia seakan-akan Nissan Leaf the tapi dengan penampilan yang lebih premium dengan jarak yang lebih jauh.

Ora Good Cat in memang bergaya. Lain dari yang lain. Tiada yang lain sepertinya dan kerana gaya, kefungsiannya tergadai sedikit. Satu strategi yang baik, lebih-lebih lagi dengan Ora sebagai jenama yang tersendiri.

Sebagai kereta elektrik, Good Cat sedikit ketinggalan dalam beberapa aspek tetapi secara keseluruhan ia boleh tahan. Kalau hendak di bandingkan dengan yang sudah ada, ia terletak di atas Hyundai Kona Elektrik dan di bawah Hyundai IONIQ 5. Ia dibina di atas platform GWM LEMON dengan motor dan kebanyakkan komponennya di bawah hud, jadi ‘frunk’ tidak ada. Frunk ialah trunk atau ruang but yang dihadapan bukan dibelakang. Bateri lithium ion terletak dibawah lantai kenderaan dan power dihantar ke tayar hadapan sahaja.

Kami pandu uji Good Cat 500 Ultra yang tersedia dengan pek bateri yang terbesar tetapi konfigurasi motor elektrik bukan yang paling berkuasa. Jarak pemanduan lebih kurang 500km dengan bateri 63kWh. masa pengecasan dari 0-80% adalah sejam dengan fast charging dan 0-100% dalam 10 jam dengan pengecas AC.

Dengan harga dalam anggaran RM150,000 prestasi Ora Good Cat 500 Ultra ini adalah terbaik.

Pecutan dari 0-100km/j bukanlah sesuatu yang penting untuk kereta elektrik tetapi ia memang laju untuk kereta pada titik harganya ini. Ia mempunyai kelajuan yang lebih dari mencukupi dan munasabah, tetapi tindak balas throttle agak kebas bergantung pada keadaan jalan raya dan powertrain. Dengan keadaan jalan raya basah dan sedikit input kepada stereng adalah resipi untuk tayar menjerit dan ESC berfungsi, tetapi enjin tidak berasa seperti kereta sport. Walau bagaimanapun, jumlah tork serta-merta dan memuaskan sentiasa pada throttle, jadi sukar untuk memanggil kereta ini kereta prestasi rendah.

Brek mantap, tetapi rasa pedal brek agak luar biasa untuk EV. brek tidak boleh dikawal secara manual dan jika ada mod pacuan satu pedal, ia tidak dapat diakses dengan mudah. Apa yang tinggal ialah kenderaan yang boleh dipandu laju dan boleh berhenti dengan cepat tetapi agak berbeza dengan kebanyakan EV sezamannya dalam rasa pemanduannya kerana ketiadaan brek regenerative. Handling and steering perlu dipuji, walaupun tunggangan agak keras untuk produk yang lebih berorientasikan gaya hidup/keluarga. Ini mungkin kerana beratnya. Ia datang dengan independent MacPherson strut dengan stabilizer bar di hadapan dan torsion beam di belakang.

Kami mungkin sedikit keras terhadap Good Cat ini , tetapi sebenarnya kami hanya mahu mengurus jangkaan untuk pengalaman pemanduannya. Platform LEMON adalah bertaraf dunia dari segi kejuruteraan tetapi Good Cat ialah kereta dengan set matlamat tertentu, dan prestasi menyeluruh bukanlah salah satu daripadanya.

Ini sudah pasti kualiti terkuat Ora Good Cat. Jelas sekali bahawa ini adalah kenderaan yang kelihatan futuristik, tetapi banyak motif utamanya jelas diilhamkan retro. Rupanya yang seperti kumbang mengambil petunjuk daripada Beetle. Warna beige yang digunakan untuk kabin dan cat luaran beige Hazel Wood mempunyai rupa old-school. Good Cat mengelakkan reka bentuk kereta konvensional untuk mencapai rupa yang agak unik. Secara keseluruhannya, bahagian luar dan dalam yang minimalis menunjukkan tahap kecanggihan yang jarang dilihat pada kereta dalam kelas ini.

Reka bentuk luaran Ora Good Cat layak mendapat markah penuh. Kereta itu berada dalam liga yang sama dengan MINI abad ke-21, Fiat 500, atau Volkswagen Beetle zaman sekarang. Ia tidak mempunyai warisan, tetapi ia bersandar pada estetik semacam itu. Rim 18″ direka bentuk untuk kelihatan seperti yang lama, walaupun kami pasti tidak ada rim retro yang begitu besar. Walau bagaimanapun, ia kelihatan sangat futuristik dari belakang terima kasih kepada lampu brek signature.

Pilihan warna pun menarik:

Luar

  • Hamilton White
  • Hamilton White + Black Roof
  • Sun Black
  • Verdant Green + Hamilton White Roof
  • Coral Blue
  • Hazel Wood Beige + Wisdom Brown Roof
  • Mars Red + Black Roof

Dalam

  • Hitam dengan tempat duduk fabrik (pada tier varian 400 Tech)
  • Hijau dua tona dengan Kelabu (eksklusif untuk luaran Verdant Green dua tona)
  • Beige dua tona dengan Brown (eksklusif untuk luaran dua warna Hazel Wood Beige)

Di dalam, kabinnya sangat ergonomik dengan konsol tengah rendah dan tidak menonjol yang membuat perjalanan kurang selesa. Lutut tidak terantuk. Persediaan dwi paparan seperti Benz ditampilkan dengan paparan 10.25″ untuk infotainmen dan gugusan instrumen 7″ untuk maklumat pemandu. Paparan yang lebih kecil ini mempunyai sudut tontonan yang kurang memuaskan tetapi tidak mengapa kerana ia berfungsi dengan baik untuk pemandu.

Kami diberi pengalaman Apple CarPlay (berwayar) dan kami rasa ia adalah pengalaman yang jauh lebih baik daripada screen-mirroring yang ditawarkan oleh saingan. Pengecas wayarles Qi diletakkan di antara penumpang hadapan dan terdapat konsol storan bersaiz sederhana di bawah tempat letak tangan empuk di tengah. Dail pemilih gear gaya putar diletakkan di tengah dengan hanya Reverse, Neutral dan Drive. Park dikenakan bila Neutral dengan brek parking elektrik. Agak luar biasa, tetapi tidak lama untuk biasakan diri dengannya. Starting kereta adalah semudah menekan pedal brek dan menutup pintu.

Terdapat suis togol fizikal seperti MINI untuk kawalan iklim terpilih tetapi kebanyakan fungsi penting terkubur di bawah lapisan demi lapisan perisian UI. Kami rasa kereta ini mungkin sedikit susah untuk digunakan warga emas. Malah untuk meningkatkan kelajuan kipas atau menurunkan suhu bukanlah pengalaman intuitif. Kereta ini benar-benar memerlukan lebih banyak butang fizikal.

Terdapat 2 port USB-A di hadapan dan 1 di belakang. Tempat duduk belakang boleh muat 3 dan ia boleh dilipat 60:40 dengan perbezaan ketinggian yang kecil dengan lantai but. Kabel pengecasan dan elemen kit kecemasan disimpan dengan kemas di bawah lantai but.

Bahagian dalaman telah direka baik oleh seseorang yang berpengalaman. Kualiti binaan dalaman sangat sangat bagus. Tidak ada satu jahitan pun yang terkeluar dari garisan. Terdapat bahagian empuk yang mencukupi untuk kabin berasa mewah dan sedikit kompromi telah dibuat, jika ada, dari segi pilihan material. Kabin itu direka untuk kelihatan lebih mahal.

Warna brown dan beige mungkin ada rupa ‘Jaguar’ dalam foto tetapi ia sebenarnya ada rasa ‘Kia’. Bukannya ada apa-apa yang salah dengan bahagian dalam Kia… cuma harapkan lebih kulit sintetik dan plastik keras daripada dalaman biasa.

Secara keseluruhan, ia adalah gabungan rupa, peralatan dan kualiti binaan yang sangat baik dengan sedikit ruang untuk penambahbaikan dalam satu atau dua perkara kecil. Kereta itu didatangkan dengan pengurut tempat duduk pemandu, pencahayaan LED lembut dan bumbung matahari penuh, yang meningkatkan jangkaan lebih tinggi sedikit daripada yang boleh disampaikan oleh GWM pada titik harga ini.

Kita hanya perlu menunggu spesifikasi dan harga rasmi dan barulah kita boleh tahu sama ada GWM mempunyai jaguh di tangan mereka untuk pasaran Malaysia.

Previous post

Hyundai Grandeur Generasi Ke-7 Debut Sebagai Flagship Baharu Syarikat

Next post

MODENAS Rekod Jarak Paling Jauh Dilalui Konvoi Motosikal Dalam 24 Jam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *