Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Chery China Akan Mula Memasang SUV Di Malaysia

Sasaran yang ditetapkan oleh pengurusan Chery ialah 10,000 unit setahun.

Chery Cars mahu membuat kemasukan semula yang besar ke Malaysia dan mereka telah menyatakan hasrat mereka pada bulan lepas apabila mereka mengadakan pratonton tanggapan pertama semua rangkaian baharu Kenderaan Utiliti Sukan (SUV) mereka di Lembah Klang.

Empat (4) model dipamerkan, dengan pelbagai rangkaian kuasa, bermula dengan petrol sahaja, hibrid ringan, hibrid penuh dan juga hibrid plug-in.

Dengan teknologi kabin terkemuka dalam kelas dan ciri keselamatan yang tinggi, empat SUV Chery baharu ini adalah untuk 4 segmen popular yang juga berkembang pesat.

Terdapat Crossover kompak untuk mencabar Proton X50 yang popular (kenderaan rebadge Geely China), SUV bersaiz sederhana untuk mencabar bekas peneraju segmen, Proton X70 (yang juga merupakan kenderaan rebadge semula buatan China Geely), kemudian terdapat SUV besar 7 tempat duduk yang mencabar Mazda CX-8 dan Nissan X-Trail yang kedua-duanya merupakan SUV Jepun berkuasa petrol pemasangan tempatan yang popular.

Menariknya, Proton X90 yang akan dilancarkan tidak lama lagi (yang juga merupakan kenderaan Geely rebadge) mungkin akan menjadi saingan yang lebih menarik untuk SUV premium 7 tempat duduk Chery.

Kemudian terdapat Sports Crossover bersaiz sederhana daripada Chery, yang dipanggil OMODA 5 dan dilengkapi dengan pelbagai rangkaian kuasa, seperti enjin empat silinder 1.6 liter pengecas turbo yang menghasilkan 197 hp dan 230 Nm yang sihat. Enjin itu dipadankan dengan transmisi klac berkembar tujuh kelajuan yang menyalurkan output ke roda hadapan. Versi PHEV dan EV Omoda 5 juga sedang dibangunkan dan akan dilancarkan pada akhir 2023.

Sementara itu, Chery Cars sedang menubuhkan pejabat pengurusannya di Kuala Lumpur dan bekerja pantas untuk merekrut pengedar dengan rangkaian selepas jualan untuk mengembalikan keyakinan kepada jenama itu kerana Chery Cars pernah berada di Malaysia sebelum ini dan telah keluar pada 2014 disebabkan isu perniagaan.

Pertama kali tiba pada tahun 2005 dengan kerjasama Alado di Malaysia, terdapat rancangan kukuh untuk melabur RM250 juta ringgit (USD81.22m) yang besar untuk menubuhkan tapak pengeluaran kenderaan di Malaysia dengan tumpuan untuk membina kenderaan pacuan kanan untuk kegunaan domestik. dan untuk eksport ke pasaran jiran seperti Pakistan, Sri Lanka, India, Indonesia dan Thailand.

Sementara itu, pada awal tahun ini Chery memulakan perkongsian di Indonesia untuk kenderaan elektrik kerana Indonesia kaya dengan sumber mineral, terutamanya nikel, yang penting untuk industri kenderaan elektrik (EV). Chery juga menyebut bahawa mereka mempunyai rancangan untuk membina lebih banyak rangkaian perindustrian di Indonesia.

Chery juga telah mula menjual SUV mereka di Indonesia dengan Tiggo 8 Pro, Tiggo 7 Pro, Omoda 5 yang sangat popular yang dinyatakan di atas dan EQ1 semua elektriknya.

Menariknya, Chery sangat yakin boleh menjual 10,000 SUV baharu setahun di Malaysia ketika mereka mula menubuhkan kilang pemasangan mereka di Malaysia.

Keyakinan jualan untuk tahun 2023 ini membayangkan kemungkinan harga jualan sasaran SUV baharu mereka akan bersaingan dengan SUV Proton semasa. Yang menunjukkan kepada pembeli Proton SUV semasa akan beralih.

Pada pendapat kami, terus terang, Chery harus bermula dengan mendapatkan pemilik X70 generasi pertama untuk bertukar kepada Chery Tiggo dan Tiggo 8 Pro yang lebih besar.

Previous post

PLUS Keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan Pilihan Raya Umum ke-15

Next post

Logo Pada Audi Baharu Sekarang Akan Lebih Rata

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *