Berita Auto

Varian Honda Civic 2.0L e:HEV RS Kini Di Malaysia

Memperkenalkan Civic terbaharu versi 2.0L bagi rangkaian kuasa e:HEV di Malaysia.

Honda Civic generasi ke-11 cukup popular di Malaysia berkat enjin 1.5L turbo standard, penampilan yang matang dan varian flagship RS. Lebih 6,000 unit telah terjual dalam masa 9 bulan sahaja. Kini, Honda Malaysia sedang mengembangkan barisan Civic untuk memasukkan model hibrid baharu sebagai flagship mereka dengan Civic e:HEV RS.

Civic e:HEV RS menawarkan kuasa 184PS dan tork 315Nm, yang merupakan yang tertinggi untuk mana-mana model Civic yang dijual di Malaysia, tidak mengira Type R. Sama seperti model City e:HEV dan HR-V e:HEV, sistem Civic e :HEV menggunakan kuasa elektrik dan petrol yang terbaik. Dalam kebanyakan keadaan, enjin petrol digunakan sebagai penjana untuk mengecas bateri. Walau bagaimanapun, apabila cruising, e-CVT boleh mengambil kuasa terus daripada enjin untuk pacuan penggunaan rendah, sambil memberi rehat kepada bateri. Kedua-dua kuasa elektrik dan petrol juga boleh disalurkan secara serentak apabila pecutan maksimum diperlukan.

Sebab Civic e:HEV RS mempunyai penarafan tork dan kuasa kuda yang jauh lebih tinggi daripada model e:HEV sebelumnya yang dibawa masuk oleh Honda Malaysia adalah kerana Civic adalah yang pertama di sini menggunakan enjin petrol 2.0L. Ini, bersama-sama dengan motor daya tarikan yang lebih berkuasa, memberikan prestasi yang lebih baik.

Selain rangkaian kuasa baharu, model e:HEV ini turut disertakan dengan beberapa barangan tambahan. Versi Civic ini akan didatangkan dengan Tanda H Biru untuk membezakannya sebagai kenderaan hibrid. Apatah lagi, gril akan mendapat aksen krom yang bergaya. Roda aloi dwi-tona 18″ baharu turut disertakan – model 1.5L Turbo RS didatangkan dengan roda 18″ dicat hitam. Satu lagi tambahan baharu ialah Kad Kunci, yang membolehkan kemasukan tanpa kunci dan fungsi setat dalam pakej yang padat dan mudah. Kad Kunci ini adalah yang pertama dalam segmen, dan akan membolehkan pengguna mengakses dan memulakan kenderaan mereka dengan kunci yang sesuai di dalam dompet atau pada lanyard.

Ciri lain yang kekal termasuk Wireless Apple CarPlay pada skrin Audio Paparan Lanjutan 9″, Remote Engine Start dan suite Honda Sensing sepenuhnya, yang merangkumi:

  1. Lead Car Departure Notification System (LCDN)
  2. Adaptive Cruise Control (ACC) 
  3. Low Speed Follow (LSF)
  4. Collision Mitigation Braking System (CMBS)
  5. Forward Collision Warning (FCW)
  6. Lane Keep Assist System (LKAS)
  7. Road Departure Mitigation (RDM)
  8. Lane Departure Warning (LDW)
  9. Auto High Beam (AHB)

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, En. Hironobu Yoshimura berkata, “Civic Generasi Ke-11 yang dilancarkan awal tahun ini telah mendapat sambutan yang sangat baik oleh rakyat Malaysia, setelah menjual lebih 6,000 unit dari Januari hingga September 2022. Bagi mengukuhkan lagi kehadiran Civic di pasaran, kami teruja untuk memperkenalkan varian baharu ini dan buat pertama kali ditawarkan dalam rangkaian kuasa 2.0L e:HEV. Selaras dengan DNA Civic, e:HEV RS  ini menjanjikan pemanduan yang menggembirakan dengan penggayaan yang elegan. Kami juga percaya bahawa dengan pengenalan varian yang menarik ini; ia akan meningkatkan lagi Segmen C dan mengujakan pelanggan kami.”

Tiada harga untuk Honda Civic 2.0L e:HEV RS baharu diumumkan, tetapi buku tempahan sudah dibuka di semua pengedar sah. Sebagai alternatif, layari prebook.honda.com.my atau muat turun aplikasi HondaTouch untuk pratempah kenderaan anda dari rumah. Anda juga boleh menghubungi nombor bebas tol 1-800-88-2020 atau log masuk ke www.honda.com.my untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Previous post

Lexus Menambahkan Lexus UX 300E Baharu Pada Barisannya

Next post

SUV Elektrik Polestar 3 Telah Didedahkan Secara Rasmi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *