Kemalangan / Rosak / Recall

Tayar Lori Terbang Dan Nyaris Membunuh Pemandu Perodua

Adakah JPJ memantau bagaimana trak seperti ini boleh lepas pemeriksaan Puspakom semasa?

Sebenarnya kita tidak perlu terkejut kerana nampaknya semakin banyak kemalangan berlaku setiap hari akibat lori dan bas yang tidak diselenggara dengan baik di negara ini, tetapi apakah tindakan kerajaan mengenai perkara ini?

Kemalangan ini menyaksikan tayar dari sebuah lori lama benar-benar terbang darinya ketika ia sedang memandu dan tayar itu menghempap cermin depan Perodua Aruz di belakangnya. Kemalangan ini berlaku di KM 27.2 Lebuhraya Elit di Sepang semalam. Ini mengakibatkan pemandunya mengalami kecederaan di muka dan kepala.

Accident-Perodua-1.0

Kami mendapat maklumat ini daripada Mohd Redzuan Abdul Manap (Gelaran Twitter: @redzuanNewsMPB) yang menyiarkan tentang kemalangan itu di twitternya dan pautannya di sini. Terima kasih Mohd Redzuan Abdul Manap di atas maklumat dan imej.

Tweetnya pada dasarnya hanya menyebut butiran kemalangan dan kemalangan seperti ini terus terang amat menakutkan. Semua perkara diambil kira, pemandu Perodua Aruz itu bernasib baik kerana terselamat. Saya hanya berharap keretanya diinsuranskan, jika tidak, dia mungkin perlu menghadapi beberapa masalah kewangan yang serius, tetapi itu cerita lain.

Terus terang, mengapa ini berlaku? Apa yang pihak berkuasa lakukan mengenai perkara ini? Sekarang, sementara kami hanya boleh echo balik apa yang difikirkan oleh rakyat dengan berkata “jika kerajaan boleh menggunakan wang cukai kita untuk memodenkan lori dan bas di Malaysia daripada membina satu lagi lebuh raya yang tiada siapa yang mintak..” but I won’t.

Accident

Terus terang, apakah yang JPJ dan Puspakom lakukan tentang perkara ini? Kami percaya bahawa kedua-dua badan ini perlu lebih ketat, terutamanya dengan pemantauan lori dan bas lama, dan hanya memberhentikan kenderaan komersial lama dan menggantikannya dengan unit yang lebih baharu. Maka mungkin perkara seperti ini tidak akan berlaku dan pemandu Malaysia akan lebih selamat.

Pemandu Aruz terselamat daripada kemalangan ini dengan nyawanya tetapi tidak semua orang akan begitu bernasib baik. Kami secara peribadi mengenali orang yang memandu Perodua Viva dan Kelisa yang lama dan jika ini berlaku kepada mereka, mereka tidak akan terselamat.

Kesimpulannya ialah pihak berkuasa yang berkaitan perlu memantau dengan lebih baik dan memastikan keselamatan pemandu Malaysia.

Previous post

Jika PH Menang PRU15 Tol Lebuhraya Utara Selatan Akan Di Mansuhkan

Next post

Pemandu Mabuk Langgar Dua Beradik - Kakak Maut Dan Adik Parah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *