Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Elektrik Polestar 3 Tidak Akan Dilancarkan Di Malaysia

Ia akan di lancarkan secara global tanpa Malaysia. Jadi bilakah Polestar akan tiba di Malaysia sebagai jenama?

Polestar, waris elektrik Volvo baru sahaja mengumumkan bahawa jenama itu akan membuat tayangan perdana SUV pertama mereka, Polestar 3 pada 13 Oktober 2022 (01:00 GMT+8) di Copenhagen, Denmark malah berbaik hati memberikan kami pautan ke tontonan secara langsung (ini pautan) di Youtube, tetapi malangnya tiada Polestar di Malaysia. Mengapa?

Jadi Wearnes Singapore dan Wearnes Malaysia berkaitan. Itu kami tahu, kami juga tahu bahawa Wearnes Singapore ialah pengedar tunggal Polestar di Singapura dan memandangkan kedua-dua jenama ini berkaitan mengapa tidak membawa Polestar 3 turut dibawa masuk ke Malaysia?

Jadi, kami rasa Malaysia belum lagi berada pada tahap yang membolehkan jenama elektrik tulen boleh dilaksanakan. Walau bagaimanapun dengan kajian terbaharu yang sedang dijalankan oleh Perodua untuk mengkaji tingkah laku pengguna dengan Langganan Hibrid Ativa, kami akan sampai ke tahap yang diperlukan.

Jika Polestar dan Wearnes ingin memulakan dan menguasai pasaran elektrik, inilah masanya. Malangnya terdapat banyak lagi faktor yang mempengaruhi perniagaan.

Walau apa pun, kita ingin melihat Polestar 3 diperkenalkan di Malaysia di bawah sepanduk Wearnes kerana ia akan menjadi booster yang hebat untuk mobiliti elektrik penuh di Malaysia tetapi dari perspektif perniagaan, ia mungkin kekal sebagai mimpi dan bukan realiti untuk buat masa yang agak lama lagi.

Satu-satunya persoalan sebenar yang tinggal ialah, Polestar 3 SUV diketepikan, bilakah Polestar sebagai jenama akan mendarat di Malaysia? Sukar untuk mengatakan dengan pasti tetapi apabila seluruh dunia perlahan-lahan menggunakan mobiliti elektrik dan kerajaan mula melupuskan kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE), ia harus berlaku di sini pada satu masa nanti.

Ya, malangnya ia tidak dapat dielakkan kerana beberapa wilayah akan mengharamkan penjualan kenderaan ICE dalam beberapa tahun dan semua kereta baharu dalam pasaran perlu EV jadi lambat laun, Malaysia juga perlu mengikutinya.

Apa pendapat anda? Kami sudah telah berkali-kali menyatakan bahawa walaupun kami tidak menentang elektrifikasi dalam apa cara sekalipun, kami tidak bersedia untuk kenderaan ICE hilang begitu sahaja dan lebih suka jika kedua-dua EV dan kenderaan ICE terus dijual tetapi kami rasa hanya masa yang akan menentukannya. Ianya pasti akan menjadi dan apa yang boleh kita lakukan adalah hanya tunggu dan lihat.

Previous post

EV BYD e6 Akan Tiba Di Malaysia Dengan Harga Sekitar RM128,888

Next post

Radar RD6 Baharu Yang Pertama Akhirnya Siap Keluar Dari Kilang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *