Bisnes

Nissan Mahu Beli Balik Saham Daripada Renault

Nissan menggesa rakan kongsinya Renault untuk mengurangkan pegangan atau mereka mungkin mengumpul dana

Reuters telah melaporkan bahawa Nissan sedang menekan rakan kongsi Perancis mereka, Renault, untuk mengurangkan kepentingannya dalam pengeluar kereta Jepun itu sebanyak mungkin. Angka ideal yang dicadangkan ialah 15 peratus. Sumber tanpa nama juga menyatakan bahawa jenama Jepun mungkin mempertimbangkan untuk mengumpul dana mereka untuk membeli balik saham daripada Renault. Artikel penuh dipautkan di sini.

2022-Nissan-X-Trail-ePOWER-Europe-Spec-2.0

Tuntutan ini didakwa dibuat sebagai pertukaran untuk Nissan bersetuju untuk melabur dalam unit Renault baharu yang sedang disediakan untuk menempatkan aset kenderaan elektrik (EV), dakwa sumber tanpa nama itu.

Renault pada masa ini memiliki 43 peratus Nissan dan jenama kedua itu mahu sekutu Perancis mereka mengurangkan pegangan mereka kepada 15 peratus untuk menyamai bahagian Nissan dalam rakan kongsi perikatan itu. Penjualan kepentingan itu tidak akan memberi kesan kepada pakatan perniagaan kedua-dua jenama itu dan Nissan mungkin perlu mengumpul dana mereka untuk membeli balik saham daripada Renault.

Lagi pun, Renault masih meneruskan rancangan mereka untuk memisahkan perniagaan kenderaan EV dan enjin pembakaran dalaman (ICE) mereka untuk mengejar pesaing mereka seperti Tesla dan Volkswagen dalam sfera mobiliti hijau. Jenama Perancis itu juga merancang untuk mendedahkan pelan tindakan menyeluruh untuk entiti EV baharu mereka pada hari pasaran modal musim luruh ini.

Renault-Megane_E-Tech-3.0

Selain itu, sumber lain mendakwa bahawa Ketua Pegawai Eksekutif Renault, Luca de Meo, menghadiri perlumbaan Formula 1 di Suzuka yang memberinya peluang berbincang dengan rakan Nissan nya, Makoto Uchida di tengah-tengah rundingan yang semakin sengit bagi kedua-dua pihak.

Bekas sumber itu juga menyatakan bahawa walaupun perbincangan antara Nissan dan Renault ini berkemungkinan besar tidak menghasilkan keputusan yang kukuh, ia boleh memberi peluang kepada kedua-dua pihak untuk memuktamadkan perjanjian sebelum 8 November 2022, yang juga secara kebetulan apabila de Meo berhasrat untuk membentangkan kemas kini strateginya.

Rakan kongsi pakatan Nissan dan Mitsubishi berdiam diri tentang sama ada salah satu jenama itu merancang untuk memainkan peranan dalam unit EV masa hadapan Renault. Sumber kedua juga mendakwa bahawa Mitsubishi sedang memikirkan sama ada akan mengambil peratusan satu digit kepentingan dalam unit EV Renault tetapi tiada apa-apa yang ditetapkan lagi.

Jadi apakah erti semua ini untuk kita? Pada dasarnya tiada apa yang berubah, Renault dan Nissan masih akan diteruskan seperti biasa tetapi bekas jenama itu hanya akan mempunyai kuasa yang lebih kecil dalam perkara yang dilakukan oleh syarikat kedua tetapi terus-terang, siapa yang tahu apa yang sebenarnya berlaku disebalik tabir?

EV-Subs 4.0

Walau apa pun kami berharap kedua-dua jenama mencapai kompromi dengan cepat kerana kami tidak suka melihat sama ada Nissan atau Renault akhirnya kehilangan teknologi utama kerana kereta mereka hebat seperti mereka tetapi akan mengalami penurunan besar dalam kualiti jika tidak.

Previous post

Reka Bentuk Honda Prologue Disempurnakan Sebelum Pengeluaran

Next post

Mercedes-Benz Malaysia Dan Minsoon Star Lancar Autohaus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *