Berita Auto

Mengapa McLaren Jenama Prestasi Terakhir Tiada SUV?

Mclaren Automotive masih belum mengesahkan pembangunan SUV dan merupakan yang terakhir bertahan.

Hampir setiap jenama kereta berprestasi tinggi telah menyerah kalah kepada golongan SUV. Bulan lalu Ferrari pun mengalah apabila ia mempersembahkan Purosangue mereka secara rasmi. Jadi sekarang persoalan sebenar ialah, siapa lagi yang tinggal tanpa SUV?

Keadaannya lebih rumit daripada soalannya. Lagipun, garis antara ‘SUV’ dan ‘Crossover’ hari ini sangat kabur. Adakah Tesla mempunyai SUV untuk dijual? Adakah Model Y dikira sebagai SUV? Adakah Model X? Demi hujah, mari kita panggil Model Y sebagai crossover dan anggaplah itu sudah cukup untuk dikira.

Tesla Model Y

Komplikasi seterusnya ialah jenama kereta mana yang harus kita kecualikan daripada persamaan ini. Setiap tahun nampaknya ada jenama startup baharu dengan pembiayaan yang serius dan rancangan untuk menggulingkan status quo. Setiap BULAN nampaknya terdapat kira-kira 10 jenama Cina baharu keluar dari lobang cacing. Terus terang, kami mungkin perlu mengecualikan kebanyakan daripadanya dan memberi tumpuan kepada jenama yang mempunyai sekurang-kurangnya beberapa warisan dalam industri automotif.

Jangan lupa pembina butik dengan kejuruteraan yang serius, reka bentuk dengan prestasi seperti Koenigsegg, Pagani, SSC dan banyak lagi. Mereka ini membina beberapa kereta yang terbaik industri, tetapi mereka mampu untuk tidak menyertai permainan SUV kerana mereka wujud dengan satu kaki di luar ekosistem dan tidak perlu mencapai jumlah jualan yang besar untuk terus hidup. Demi hujah, saya akan mengecualikan jenama-jenama ini.

Itu meninggalkan dua jenama berprestasi dengan legasi berkekalan tanpa SUV – Bugatti dan McLaren Automotive. Malah, kami rasa Bugatti mungkin termasuk dalam kategori yang sama seperti jenama yang disebutkan tadi – mereka menjual hanya 150 unit tahun lepas!

Jadi, itulah jawapan anda. McLaren Automotive ialah jenama terakhir yang tidak menyertai permainan SUV. Mereka menjual 2,138 unit pada 2021 dan memuncak pada 4,806 unit pada 2018. Jadi apakah masalahnya? Apa yang menghalang mereka?

Dari perspektif kami terdapat beberapa sebab yang munasabah mengapa mereka tidak mempunyai SUV. Satu sebab yang baik adalah kerana ia benar-benar ia bukan dalam DNA mereka. Portfolio McLaren Automotive terdiri daripada kenderaan yang sangat berorientasikan prestasi. Malah kenderaan mereka yang paling mirip GT pun tidak kelihatan asing di landasan. Malah model yang dinamakan ‘McLaren GT’ tidak mempunyai tempat duduk di belakang. Ia hampir tidak cukup ruang untuk lebih daripada satu set golf.

Adakah ini alasan yang munasabah? Baik, Ferrari ada GT dengan 2+2 tempat duduk dari awal, jadi mereka boleh masuk arah SUV dengan mudah. Lotus mempunyai Evora, dengan beberapa kompromi yang memihak kepada keselesaan penumpang. Lamborghini mempunyai SUV LM002 apabila mereka membuat peralihan SUV. Bread and butter Aston Martin adalah grand tourers. Maserati mempunyai barisan sedan yang meluas. Dan Porsche selalu mencari pasaran untuk GT, tidak berjaya sehinggalah Cayenne pertama membuka jalan.

Jadi ya, McLaren adalah satu-satunya jenama dalam senarai yang tidak mempunyai GT-ness dalam DNAnya.

Tetapi ADAKAH mereka akan membuat SUV?

Ia sudah memang tidak boleh lari darinya buat masa ini. Berita sudah mula tersebar tentang SUV serba elektrik sedang dibincangkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Automotif McLaren baharu Michael Leiters.

McLaren-Automotive-SUV-9.0

Previous post

Mazda CX-60 Akan Debut Enjin Hibrid Petrol 3.3L Inline 6

Next post

SUV Mercedes-Benz EQE Debut Dengan Julat Lebih 550km

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *