Berita Auto

Mazda CX-60 Akan Debut Enjin Hibrid Petrol 3.3L Inline 6

Straight 6 petrol yang sudah lama ditunggu-tunggu daripada Mazda mendapat perincian, tetapi dengan kuasa yang kurang daripada yang diharapkan.

Untuk sekian lama khabar mengenai enjin petrol straight 6 daripada Mazda telah berlegar-legar. Pada awal tahun ini, harapan telah dihidupkan semula apabila SUV CX-60 diperlihatkan dengan motor hibrid inline 6 diesel 3.3L. Kini, memandangkan Mazda CX-60 disediakan untuk pasaran Australia, syarikat itu telah mengesahkan saudara kembar berkuasa petrol kepada diesel.

Enjin petrol inline 6 pertama daripada Mazda akan menjadi turbo 3.3L yang disediakan dengan komponen hibrid ringan. Ia akan menampilkan sistem 48V untuk rangsangan kecil kuasa dan untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Apa yang pelik ialah ia menghasilkan 280 kuasa kuda dan 450Nm tork. Ini adalah nombor yang mengagumkan untuk Mazda, tetapi hanya apabila diambil secara berasingan.

Masalahnya adalah berganda. Yang pertama ialah apabila anda melihatnya dalam konteks pilihan powertrain lain yang tersedia untuk CX-60. Terdapat model Hibrid Plug-in petrol 2.5L 4-silinder dengan jumlah keluaran sistem sebanyak 323hp dan 500Nm. Alternatif lain ialah 3.3L inline 6 turbo diesel mild hybrid, yang baik untuk 251hp dan 550Nm. Kedua-dua alternatif ini menawarkan tork yang lebih ketara berbanding model petrol turbo 3.3L.

Isu kedua ialah bagaimana ia di lihat di atas kertas berbanding model inline 6 turbo 3.0L yang bersaing.  Mercedes-Benz M256 3.0L ditala kepada keluaran antara 362-429hp dengan 500-520Nm bergantung pada model mana ia dipasang. BMW B58 3.0L ditala pada output antara 322hp-382hp dan 450Nm-500Nm bergantung pada model mana ia diletakkan. 280hp dan 450Nm Mazda kelihatan agak lemah jika dibandingkan.

Walaupun begitu, ia tidak seteruk yang dikatakan oleh sesetengah penerbitan. Pertama sekali, ini Mazda yang kita bincangkan. Mereka tidak akan menjual kereta dengan enjin ini pada harga yang sama seperti yang dicaj Benz dan BMW. Bukan murah, tetapi Mazda mungkin akan menawarkan enjin petrol 3.3L turbo hibrid straight 6 ini dengan harga hibrid turbo 4-silinder yang ditala tinggi daripada buatan Jerman yang premium. Jadi dari segi nilai untuk wang, enjin baharu itu mungkin bersaing dengan yang lebih berat.

Perkara kedua yang perlu diberi perhatian ialah tork 280hp dan 450Nm sebenarnya… cukup di dalam kereta yang sesuai. CX-60 mungkin bukan calon terbaik untuk petrol straight 6. Tetapi bayangkan ini dalam coupe sukan, jarak roda panjang/GT lawan dengan MX-5, mungkin juga pengganti pacuan roda belakang Mazda6 yang selalu kita dengar – barulah kita nampak jumlah kuasa yang sangat sihat.

Ketiga, ini hanya boleh menjadi talaan ‘asas’ untuk enjin ini. Seperti yang ditunjukkan oleh BMW dan Mercedes-Benz, enjin yang sama boleh ditala untuk output kuasa yang berbeza. Apakah yang menghalang Mazda daripada menawarkan versi ditala yang lebih tinggi bagi 3.3L straight six ini, mungkin juga versi Mazdaspeed?

Previous post

Toyota Veloz Dilancarkan Di Malaysia Dengan Harga RM95,000 

Next post

Mengapa McLaren Jenama Prestasi Terakhir Tiada SUV?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *